جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

به دلیل تعمیرات خطوط تلفن، از تاریخ 26 لغایت 28 فروردین تمامی خطوط تلفن شرکت قطع می‌باشد؛ به منظور ارتباط با کارشناس‌های شرکت از طریق پیام‌رسان‌های تلگرام و واتس‌آپ، پاسخگوی شما خواهیم بود.

تجهیزات انبارداری

تجهیزات انبارداری و معرفی شاخص کلی اثربخشی تجهیزات (OEE)

چگونه می‌توان انبار را بدون تجهیزات انبارداری مناسب مدیریت نمود؟ امروزه در مجموعه‌های بزرگ، انبار به عنوان یک موتور پیچیده فعالیت می‌کند؛ هر انبار متشکل از افرادی است که از انواع تجهیزات انبارداری که شامل ماشین آلات، ابزار دستی یا سیستم‌‌های انبارداری است، به منظور کمک رساندن در فرآیند‌های مختلف در انبار، استفاده می‌کنند. تجهیزات انبار مناسب می‌تواند مکمل تلاش انبارداران برای بالا بردن مستمر سطح عملکرد یک انبار باشد. بنابراین، انتخاب تجهیزات و لوازم انبار مناسب برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها، زمان و کاهش زحمات تیم انبارداری بسیار حائز اهمیت است.

طبق گزارش نشریه The Expresswire که در سال 2023 منتشر شد، نوآوری‌هایی که در بخش اتوماسیون انبار بوجود آمده است، منجر به گسترش استفاده از لوازم و تجهیزات انبارداری نوین شده است؛ به شکلی که اندازه بازار جهانی اتوماسیون انبار و استفاده از لوازم انبار، 16 میلیارد دلار در سال 2021 ارزش گذاری شد و انتظار می رود تا سال 2027، به 36 میلیارد دلار برسد. این ارقام نشان از اهمیت استفاده از تجهیزات انبارداری نوین در همۀ بخش‌های انبار دارد.

اهمیت تجهیزات انبارداری

تهیه تجهیزات انبارداری مناسب، نه تنها به روند پیشرفت فرآیندهای انبار در مدیریت کالا کمک می‌کند، بلکه احتمال صدمه و آسیب دیدگی محصول را نیز کاهش می‌دهد. شما می‌توانید بهترین نیروی انسانی را برای ساده‌سازی عملیات انبار خود داشته باشید، اما این تجهیزات است که نقشی اساسی را در کمک به انسان‌ها برای انجام امور به طور موثر ایفا می کند.

به عنوان مثال تصور کنید، کنترل موجودی انبار را با استفاده از روش‌های سنتی و کنترل چشمی انجام دهید؛ بدون شک این کار نیازمند چند هفته زمان و چندین تیم انبارگردانی است. در صورتی که امروزه این کار با استفاده از تجهیزات انبارگردانی و به صورت هوشمند انجام می‌گیرد.

تجهیزات انبارداری، در امور مختلف و به منظور افزایش سرعت، دقت و سادگی در امور انبارداری به کار گرفته می‌شود. امروزه گسترۀ تجهیزات انبار بسیار وسیع شده است؛ به شکلی که هر بخش از انبار با بهره‌گیری از این ابزارها، یک قدم به دستیابی به انبار مکانیزه نزدیکتر می‌شود.

شاخص کلی اثربخشی تجهیزات چیست؟

شاخص کلی اثربخشی تجهیزات یا ،OEE (Overall Equipment Effectiveness) استانداردی برای اندازه‌گیری بهره‌وری تولید است. به بیان ساده‌تر این شاخص، درصد زمان تولید را که به معنای واقعی کارآمد است را مشخص می‌کند. امتیاز 100 درصد OEE، به معنای این است که شما فقط قطعات خوب را در سریع‌ترین زمان ممکن و بدون زمان توقف تولید می‌کنید. اندازه‌گیری شاخص اثربخشی تجهیزات به این شکل است:

  • 100٪ کیفیت یعنی فقط قطعات خوبتولید شده‌اند.
  • 100٪ عملکرد یعنی با بیشترین سرعت ممکن تولید شده‌اند.
  • 100٪ دسترسی، یعنی بدون توقف، تولید صورت گرفته است.

اندازه گیری OEE بهترین روش ارزیابی تولید است. با اندازه‌گیری OEE و زیان‌های اساسی، بینش مهمی در مورد چگونگی بهبود سیستماتیک فرآیند تولید خود به دست خواهید آورد. OEE بهترین معیار برای شناسایی تلفات، معیار پیشرفت، و بهبود بهره‌وری تجهیزات تولیدی (یعنی حذف ضایعات) است.

برای افزایش این شاخص، نیازمند استفاده از سیستمی دقیق و کارآمد در انبار و تولید هستید؛ استفاده از تجهیزات انبارداری مناسب اولین قدم برای بالا بردن این شاخص و بهره‌وری تولید است.

برخی از تجهیزات انبار

هر انبار به منظور ایجاد اتوماسیون، افزایش سرعت، کاهش کارهای دستی و بروز بودن به ماشین‌ها و سیستم‌هایی نیاز دارد که به آن‌ها تجهیزات انبارداری می‌گویند. بدون تجهیزات انبار، خطاهای فرایندی ناشی از انجام امور به صورت دستی، سراسر انبار را در بر می‌گیرد. همین دلیل برای استفاده از ابزار انبارداری لازم و کافی است.

در این ادامه برخی از مهمترین موارد در این زمینه را معرفی و وظیفه هر یک را در انبار مورد بررسی قرار خواهیم داد. پس با ما همراه باشید تا با این تجهیزات آشنا شوید.

تجهیزات ذخیره‌سازی

تجهیزات انبارداری | ذخیره‌سازی

با کمک تجهیزات ذخیره‌سازی مناسب، یک انبار می‌تواند به طور کامل و کارآمد برای دستیابی به اهداف خود از فضای موجود استفاده کند. این نه‌تنها به کارکنان شما کمک می‌کند تا صورت کالا را به سرعت پیدا کنند، بلکه از موجودی ارزشمند شما نیز محافظت می‌کند. علاوه بر این، تجهیزات ذخیره‌سازی می‌توانند در گزینه‌های مختلفی برای مطابقت با نیازهای خاص یک انبار ارائه شوند.

به عنوان مثال استفاده از یک سیستم جانمایی مکانیزه، علاوه بر استفاده بهینه از فضای انبار و بهبود چیدمان محصولات در انبار، با رعایت قاعده FIFO، منجر به کاهش خواب کالا در انبار و درنتیجه کاهش هزینه های مدیریت انبار می‌شود.

تجهیزات جا‌به‌جایی در انبار

از دیگر تجهیزات انبارداری که می‌توان از آن نام برد، تجهیزات جا‌به‌جایی است. به انواع مختلفی از ماشین آلات که به ساده‌سازی حمل و نقل و ذخیره سازی کالا کمک می‌کنند، تجهیزات جا‌به‌جایی گویند. اشکال در این ماشین‌ها یا عدم وجود آن‌ها می‌تواند به کاهش سرعت و همچنین افزایش فعالیت‌های اضافی در انبار منتهی شود. علاوه بر این، ممکن است منجر به آسیب به کالاهای موجود در انبار و ایجاد هزینه‌های انبارگردانی شود.

اغلب اوقات هزینه‌ها برای خرید چنین اقلامی زیاد است، اما آن‌ها مزیت عملکردی زیادی برای اثبات دارند. آن‌ها  عملیات دستی را کاهش می‌دهند، در مناطق مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند، بسیار قابل تنظیم هستند و نگهداری از آن‌ها آسان است.

تجهیزات جا‌به‌جایی انبار

تجهیزات بسته بندی

تجهیزات انبارداری | بسته‌بندی

عملیات بسته‌بندی شامل مواردی همچون بسته‌بندی یک محصول یا طراحی ظرفی برای محافظت و حمل آسان آن است. از این رو، تجهیزات بسته بندی با کمک به کارکنان در تسریع این فرآیند و افزایش بهره وری، نقش مهمی در حمل و نقل کالا ایفا می کند.

تجهیزات بسته‌بندی مناسب می‌تواند هزینه‌های نیروی کار را کاهش دهد و ثبات را در فرآیند بسته‌بندی ایجاد کند. همچنین، این تجهیزات با حذف امکان پخش بیهوده محصولات در انبار، کنترل موجودی را بهبود می‌بخشند؛ که باعث صرفه جویی زمان، در شمارش موجودی می‌شود.

WMS یک اصل اساسی در انبار

سیستم مدیریت انبار (WMS) یکی از اجزا و تجهیزات انبارداری است که به کنترل و مدیریت عملیات روزانه در یک انبار کمک می‌کند. یک WMS ،انتخاب و ارسال سفارشات را بهینه می‌سازد و کنترل موجودی را بدست می‌گیرد. یک سیستم مدیریت انبار می‌تواند یک برنامه کاربردی مستقل یا بخشی از یک سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) باشد.

یک سیستم مدیریت انبار می‌تواند خطاهای موجود در مدیریت انبارداری را کاهش دهد. این سیستم همچنین می‌تواند به کارخانه کمک کند تا سفارشات را با سرعت بیشتری پردازش کند و محصولات سفارش داده شده را در انبار به سرعت ردیابی کند.

ربات ها آینده انبارداری هوشمند

ربات ها در انبار

تقاضا برای انجام سریع و دقیق سفارش همچنان به رشد تصاعدی ادامه داده و باعث افزایش نیاز به نیروی کار می‌شود. هزینه‌های نیروی کار همچنان در حال افزایش است و علیرغم دستمزدهای بالاتر، شرکت‌ها جذب، آموزش و حفظ کارگران را چالشی بزرگ پیش روی خود می‌بینند. به این موارد، اقدامات لازم برای ایمن نگه داشتن کارگران را نیز اضافه کنید تا دریابید که  راه‌حل‌های رباتیک چه گزینه جذابی برای شرکت‌هایی است که به دنبال افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها هستند.

ربات‌ها را می‌توان یکی از تجهیزات انبار نامید که برای جنبه‌های مختلف کار، از جمله چیدمان (برای کاهش همه یا بخشی از جا‌به‌جایی ها در انبار که بهره‌وری را کاهش می‌دهد)، انتخاب مکان (برای کاهش تماس‌ها)، بسته‌بندی و حمل و نقل محصول بین مناطق استقرار، استفاده کرد.

البته موج چهارم فناوری، از استفاده از ربات در انبار فراتر رفته و با ورود هوش مصنوعی به انبار، درهای جدیدی در زمینه اتوماسیون صنعتی و هوشمندسازی انبار به روی صنعت باز شده است. حجم دیتایی که هوش منصوعی به صورت لحظه‌ای جابه‌جا می‌کند و سهولتی که استفاده از این سیستم به دنبال دارد، آینده صنعت را به هوش منصوعی پیوند زده است. بدون شک در آینده‌‌ای نزدیک، هوش منصوعی محور همۀ تجهیزات انبارداری و اصل اساسی مدیریت انبار خواهد بود.

نرم افزار انبارداری

نرم افزار انبارداری ، به منظور کنترل تمام فرآیندهای انبارداری، از ابتدای ورود کالا به انبار تا ارسال به فروشگاه، برای یک انبار بسیار ضروری و حائز اهمیت است. نرم افزار انبارداری عمدتا در کسب و کارهای بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما خرده فروشی ها هم می‌توانند از مزایای این نرم افزار استفاده کنند.

نرم افزار انبارداری سهولت زیادی در کار ایجاد می‌کند و با ایجاد اتوماسیون در فرآیندهای انبار باعث کاهش بی‌دقتی و خطای انسانی می‌شود و به صرفه‌جویی در زمان، منابع و هزینه‌های انبار کمک می‌کند.

اصلی‌ترین وظیفه نرم افزار انبار، ارائه گزارشات جامع و دقیق از کف انبار و کارخانه است؛ البته سرعت انتقال این گزارشات از انبار به مسئولین بالارده انبار اهمیت زیادی دارد؛ چراکه این گزارشات ابزار تصمیم گیری در سازمان هستند.

سیستم مدیریت

RFID ابزاری برای کنترل موجودی

(Radio Frequency Identification) RFID یک فناوری برای شناسایی خودکار و ضبط اطلاعات است که به صورت خودکار اشیاء یا انسان را شناسایی و داده‌های مربوط به آن‌ها را جمع‌آوری کرده و آن داده‌ها را مستقیما  و بدون دخالت انسان وارد سیستم‌های رایانه‌ای می‌کند.
جمع آوری این داده ها برای هوشمندسازی، افزایش سرعت عملکرد و کاهش خطا در انبار امری حیاتی است و هر کجا که نیاز به شمارش یک انسان، شیء یا کالا وجود داشته باشد، می‌توان از تکنولوژی RFID استفاده کرد.

(Radio Frequency Identification) RFID یک فناوری برای شناسایی خودکار و ضبط اطلاعات است که به صورت خودکار اشیاء یا انسان را شناسایی و داده‌های مربوط به آن‌ها را جمع‌آوری کرده و آن داده‌ها را مستقیما  و بدون دخالت انسان وارد سیستم‌های رایانه‌ای می‌کند.
جمع آوری این داده ها برای هوشمندسازی، افزایش سرعت عملکرد و کاهش خطا در انبار امری حیاتی است و هر کجا که نیاز به شمارش یک انسان، شیء یا کالا وجود داشته باشد، می‌توان از تکنولوژی RFID استفاده کرد.

حرف آخر

پس از بررسی تجهیزات انبارداری که در این مقاله بحث شد، متوجه خواهید شد که یک انبار مدرن متشکل از ماشین‌ها و انسان‌هایی است که با هم کار می‌کنند تا مجموعه ای از فرآیندها و وظایف را انجام دهند. انتخاب تجهیزات مناسب نه تنها بهره‌وری انبار شما را افزایش می‌دهد، بلکه در نهایت رضایت بیشتر مشتری را نیز به همراه دارد.

به منظور کسب اطلاعات بیشتر در این حوزه می‌توانید مطالب این وبسایت را دنبال نمایید.

6 دیدگاه دربارهٔ «تجهیزات انبارداری و معرفی شاخص کلی اثربخشی تجهیزات (OEE)»

    1. سلام و ادب خدمت شما
      ما نرم افزار انبار رو هم به عنوان یکی از ابزارهایی دیدیم که می‌بایست در انبار از آن استفاده نمود؛ نگرش ما به این موضوع، صرفا سخت افزاری نبوده.
      از نکته‌بینی شما سپاسگزاریم

    1. بله حتما، سیستم مدیریت انبار شرکت آویژه کاملا این دغدغه شما رو برطرف می‌کنه؛ پیشنهاد می‌کنم حتما صفحه مرتبط با این محصول رو ملاحظه بفرمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن