جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

به دلیل تعمیرات خطوط تلفن، از تاریخ 26 لغایت 28 فروردین تمامی خطوط تلفن شرکت قطع می‌باشد؛ به منظور ارتباط با کارشناس‌های شرکت از طریق پیام‌رسان‌های تلگرام و واتس‌آپ، پاسخگوی شما خواهیم بود.

هوشمند سازی

هوشمند سازی و کاربرد سیستم های هوشمند در صنعت

ساخت دستگاه‌های هوشمند همانند گوشی‌های هوشمند، اسمارت واچ‌ها و حتی ماشین‌های خودران که همگی توسط شرکت‌های پرچم دار در حوزه تکنولوژی پایه‌گذاری و توسعه داده شده‌اند، بنیان‌گذار مفهومی جدید در زندگی ما شد؛ مفهومی به نام هوشمند سازی که حتی کوچکترین اجزای زندگی ما را نیز دست‌خوش تغییرات بزرگی کرده است.

اما این تغییرات تنها به زندگی روزمره ما ختم نشدند و بزرگترین تاثیرات خود را در صنعت گذاشتند. احتمالا واژه‌هایی همچون خانه هوشمند، اتوماسیون صنعتی، مدرسه هوشمند، فروشگاه هوشمند و یا پارکینگ هوشمند به گوش شما خورده است. تمامی این واژه‌ها از مفهوم هوشمندسازی شکل گرفته‌اند.

در بخش صنعت نیز انقلاب صنعتی چهارم، با بهره‌مندی از فناوری هایی مانند اینترنت اشیاء، رباتیک، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، روند رشد هوشمند سازی را در بخش‌های مختلف صنعت بهبود بخشیده است. موجی که این فناوری‌ها در جهان به وجود آورده‌اند، چاره‌ای جز همراهی صنعت با سیستم‌های هوشمند باقی نگذاشته و هر کسب و کاری که تلاش کند با روش‌های سنتی در مقابل این تغییرات بایستد، بی شک زیر این امواج دفن خواهد شد. در این مقاله به معرفی مفهوم هوشمند سازی و تاثیرات آن در صنعت خواهیم پرداخت.

راهکار فروشگاه هوشمند اموال داری هوشمند انبارداری هوشمند آویژه

هوشمند سازی چیست؟

هوشمند سازی به معنای استفاده از تجهیزات و سیستم‌های اطلاعاتی در جهت تسهیل فعالیت‌ها، ارتقا زندگی فردی و اجتماعی و اجرای کم نقص‌تر امور است؛ گسترش سیستم‌های هوشمند از یک طرف، و علاقه‌ای که به اجرای این سیستم‌ها در خانه، فروشگاه و حتی صنایع مختلفی نظیر پتروشیمی، خودروسازی، غذایی و تولیدی وجود دارد از طرف دیگر، آینده روشنی را برای این سیستم‌ها ترسیم کرده است.
از ابتدای تاریخ، بشر همواره به دنبال راهی برای ساده‌سازی زندگی خود بوده، است و خواهد بود. اگر دقیق‌تر به اختراعات و مصنوعات انسانی نگاه بیندازیم، متوجه این موضوع خواهیم شد. هوشمندسازی هم از این قانون مستثنی نیست و درواقع جدیدترین مرحله از تسهیل زندگی انسان، استفاده از سیستم‌های هوشمند صنعتی است.

مزایای استفاده از سیستم‌های هوشمند

نقل قول

اولین مزیت هوشمند سازی، افزایش توانایی افراد برای انجام کارهای مختلف است؛ هوشمندسازی کمک می‌کند افراد خلاق و مفید باشند و کارهایی انجام دهند که پیش از این تصور داشتند فراتر از توانایی آن‌هاست.

وقتی صحبت از هوشمند سازی می‌شود، مزایای این سیستم بر هیچکس پوشیده نیست. احتمال بروز خطای انسانی، افزایش هزینه نیروی کار و کاهش بازده نیروی انسانی، سازمان ها را مجاب کرده تا از سیستم های هوشمند در حوزه های مختلف بهره گیرند.

از جمله مزایای هوشمندسازی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

هوشمند سازی و افزایش بازده

افزایش بازدهی و طول عمر تجهیزات و کاهش هزینه های نگهداری

هوشمند سازی و افزایش بهره وری

افزایش بهره‌وری نیروی انسانی

هوشمند سازی و کاهش اتلاف انرژی

کاهش اتلاف انرژی در فرایندهای مختلف نظیر تولید

هوشمند سازی و ثبت دیتا

ثبت پیوسته و لحظه ای آمار از طریق نظارت و رهگیری از راه دور

هوشمند سازی و کاهش خطا

حذف خطای انسانی و و صرفه جویی در هزینه‌های زمانی و مالی

تا اینجا با مفهوم هوشمندسازی و مزایایی که این سیستم برای سازمان شما به ارمغان می‌آورد آشنا شده‌اید. اکنون بخش‌های مختلفی که مبتنی بر این مفهوم شکل گرفته‌اند را معرفی خواهیم کرد.

کاربردهای هوشمند سازی و سیستم های هوشمند

اساسی ترین هدفی که هوشمند سازی دنبال می‌کند، بهبود شرایط زندگی و کسب و کار است. به همین جهت کاربردهای زیادی از هوشمند سازی را در بخش های مختلف می‌توان نام برد. از خانه و محل کار تا صنعت، همه و همه از سامانه های هوشمند بهره می‌برند. در ادامه قصد داریم کاربردهای هوشمندسازی در بخش‌های مختلف صنعت را معرفی کنیم.

کنترل هوشمند و سیستم های نظارتی

کنترل هوشمند سیستم های نظارتی و امنیتی در سازمان می‌تواند مسائل امنیتی را به میزان قابل توجهی برطرف سازد. این هوشمندسازی می‌تواند در موارد متنوعی اعم از تجاری و غیرتجاری صورت گیرد.

  • کنترل تردد هوشمند
  • سیستم کنترل دسترسی هوشمند
  • سیستم های احراز هویت هوشمند
سیستم های هوشمند نظارتی

انبارداری هوشمند

در سیستم های انبارداری نوین که با عنوان انبارداری هوشمند نیز شناخته می‌شود، با استفاده از ابزار و تجهیزات مکانیزه، مغایرت و خطاهای انبار را به حداقل می‌رساند و با تسریع فرایندها انبار ، میزان بهره‌وری را به حداکثر می‌رساند.
هوشمندسازی فرایندهای از ورود تا خروج و همچنین مدیریت مکانیزه انبار از نتایج پیاده سازی این سامانه در انبار می‌باشد. سیستم RFID به عنوان بروزترین سامانه در رهگیری و مدیریت هوشمند انبار به شمار می‌رود. استفاده از این تکنولوژی رشد چشمگیری داشته و در حال حاضر اکثر سازمان های پیشرو از این تکنولوژی استفاده می‌کنند.

شرکت آویژه با ارائه سیستم انبارداری هوشمند سیلو ، مسائلی که در حوزه کنترل و رهگیری موجودی و کارکنان انبار وجود دارد را برطرف ساخته و دستیابی به سیستم انبارداری مکانیزه را ممکن می‌سازد.

شرکت آویژه با ارائه سیستم انبارداری هوشمند سیلو ، مسائلی که در حوزه کنترل و رهگیری موجودی و کارکنان انبار وجود دارد را برطرف ساخته و دستیابی به سیستم انبارداری مکانیزه را ممکن می‌سازد.

اتوماسیون صنعتی

ورود سیستم های هوشمند به کارخانه ها ، انقلابی عظیم را در صنعت به ویژه در بخش تولید هوشمند ایجاد کرده‌است. سابقا برای هر فعالیتی هر چند کوچک در صنایع تولیدی ، به یک یا چند نیروی کار انسانی نیاز بود؛ همین امر منجر به افزایش هزینه های تولید و در نتیجه هزینه تمام شده اجناس می‌شد. اما با گسترش سیستم های تولید هوشمند ، با کاهش هدر رفت هزینه های تولید ، نرخ بهره‌وری افزایش می‌یابد.
علاوه بر این استفاده از ربات ها جهت کنترل فرایند تولید در صنایع غذایی، کشاورزی، پتروشیمی و خودروسازی منجر به بهبود تولیدات از نظر کمیت و کیفیت و کاهش ضایعات می‌شود.

هوشمندسازی صنعتی

مدیریت هوشمند دارایی های ثابت

دارایی های ثابت بخش بزرگی از سرمایه هر سازمانی را تشکیل می دهند. به همین دلیل بسیاری، اولین مرحله دستیابی به سازمان هوشمند که رویای دیرینه بسیاری از مدیران کسب و کار است را مدیریت هوشمند اموال می دانند؛ روش های سنتی مدیریت دارایی دیگر جوابگو نیستند و استفاده از سامانه اموال داری هوشمند به امری واجب در سازمان های بزرگ و متوسط تبدیل شده است.

نتایج پیاده سازی سامانه مدیرت هوشمند دارایی های ثابت:

  • اموالگردانی لحظه ای و سهولت در شمارش اموال
  • اطلاع سریع از سرقت و مفقودی دارایی های ثابت
  • اطلاع از آمار لحظه ای دارایی های ثابت
  • امکان جستجوی اموال مفقود شده و شناسایی سریع مغایرت ها

شرکت آویژه با ارائه سیستم مدیریت دارایی ساده ، مسائل مربوط به مدیریت اموال و دارایی های فیزیکی سازمان را برطرف ساخته و با هوشمندسازی فرایند کنترل و مدیریت این دارایی ها، دستیابی به سازمان هوشمند را میسر می‌سازد.

شرکت آویژه با ارائه سیستم مدیریت دارایی ساده ، مسائل مربوط به مدیریت اموال و دارایی های فیزیکی سازمان را برطرف ساخته و با هوشمندسازی فرایند کنترل و مدیریت این دارایی ها، دستیابی به سازمان هوشمند را میسر می‌سازد.

هوشمندسازی، چشم اندازی برای آینده

ولی وقتی به نرخ بازگشت سرمایه و صرفه جویی‌هایی که با هوشمند سازی فرایندهای سازمان به دست می‌آید نگاه کنیم ، اجرای این سامانه امری منطقی و مقرون به صرفه است.به همین جهت بسیاری از سازمان‌های پیشرو در کشور اقدام به هوشمندسازی فرایندهای مختلف خود کرده‌اند.

2 دیدگاه دربارهٔ «هوشمند سازی و کاربرد سیستم های هوشمند در صنعت»

    1. سلام
      با احترام
      با نظر شما موافق نیستیم چراکه بسیاری از مشتریان ما در بخش های مختلف صنعت دست به هوشمندسازی زده اند و این موضوع بسیار موفقیت بوده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن