جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
سیستم انبار

سیستم انبارداری | اصول حرفه ای انبارداری و مدیریت انبار

موجودی انبار، بخش بزرگی از سرمایه های سازمان را در خود جای می‌دهد. سرمایه ای که بروز هر اشتباه هرچند جزئی، می‌تواند ضررهای مالی هنگفتی را به مجموعه وارد کند. به همین جهت، استفاده از یک سیستم انبار به امری ضروری در سازمان تبدیل شده است؛ همانطور که اطلاع دارید، سیستم انبارداری سنتی به دلیل سرعت پایین و دقت کمی که در اجرای آن وجود دارد، تقریبا منسوخ شده است و سیستم انبارداری نوین جایگزین آن شده‌است.
سیستم های انبارداری نسل جدید با استفاده از تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری روز دنیا، علاوه بر کاهش زمان اجرای فرایندهای انبارداری، با کاهش هزینه‌های مدیریت انبار، به افزایش سود مجموعه کمک بسیاری خواهد کرد. بروزترین سیستم انبار که در بسیاری از سازمان های پیشرو در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد، سیستم انبارداری هوشمند RFID است. با استفاده از این سیستم، انبارگردانی انبار تنها با هزینه یک نفر-ساعت نیرو و در یک روز به سادگی انجام می‌پذیرد. علاوه بر این ثبت ورود و خروج انبار، جانمایی انبار و ثبت و کنترل حواله به صورت مکانیزه انجام می‌گیرد. امکانات این سامانه انبارداری، مدیران سازمان را متقاعد به تغییر رویه و رویکرد در مدیریت انبار کرده است.

تعریف انبارداری؛ سیستم انبارداری نوین چیست؟

انبارداری به معنای اجرای فرایندهایی به منظور نگهداری از کالاها، از زمان ورود به انبار تا خروج از آن و ارسال به مشتری است. فرایند های انبار شامل ثبت ورود به انبار، جانمایی، انبارگردانی و کنترل موجودی و در نهایت ثبت خروج از انبار و بارگیری است. کاهش زمان اجرای هر یک از این فرایندها، منجر به افزایش حاشیه سود مجموعه شود.

سیستم انبارداری، سامانه‌ای است با هدف یکپارچه‌سازی فرایندهای انبار، مدیریت بهینه این فرایندها ، بررسی عملکرد نیروهای انبار و فعالیت های صورت گرفته در انبار؛ سیستم انبار از دو بخش نرم افزار و سخت افزار تشکیل شده که هر کدام به نوبه خود بخشی از فرایندهای ذکر شده را کنترل و مدیریت می‌کنند. هدف از استفاده از این تجهیزات دستیابی به انبار هوشمند و مکانیزه است.

در گذشته بسیاری از سازمان‌ها از سیستم‌های سنتی برای مدیریت فرایندهای انبار استفاده می‌کردند؛ ولی میزان بالای خطای این سیستم و زمان زیادی که برای اجرای فرایندها نیاز بود، سازمان ها را مجاب به انتخاب سیستم انبارداری نوین کرد. این سیستم با هوشمندسازی کلیه فرایندهای انبار، دستیابی به انبار مکانیزه را ممکن می‌سازد.
سیستم انبارداری هوشمند، با ارائه بروزترین فناوری های حوزه رهگیری و کنترل انبار، تمام فرایندهای انبار را هوشمند کرده و از این پس به اطلاعات در لحظه ورود و خروج انبار، مشخصات کالا، ، فهرست موجودی لحظه‌ای انبار، موقعیت کالا در انبار و بسیار گزارش دیگر دسترسی خواهید داشت

نرم افزار انبارداری

سیستم انبارداری هوشمند؛ اجتناب ناپذیر در انبار!

انقلاب های صنعتی هرکدام بخشی از صنعت را متاثر از خود ساخته‌اند؛ در انقلاب صنعتی چهارم، تکنولوژی هایی به صنعت معرفی شدند که در زمینه کنترل و رهگیری کالاها در انبار، تحولات بزرگی را در بخش مدیریت انبار ایجاد کردند. یکی از این تکنولوژی‌ها، سیستم رهگیری کالا از طریق امواج رادیویی یا به اختصار RFID است.


در سال های اخیر استفاده از این سیستم در فرایندهای مختلف انبار بسیار فراگیر شده و اکثر سازمان های پیشرو در صنعت تولید، از این تکنولوژی در انبار خود استفاده می‌کنند. در این سیستم، یک لیبل هوشمند به هر کالا الصاق شده و با شناسه ای خاص در سیستم ثبت می‌شود. با قرائت هر یک از این تگ ها توسط ریدرهای RFID، اطلاعات این محصولات در سیستم ثبت و نمایش داده می‌شود و فرایندهای انبار به صورت مکانیزه صورت می‌گیرد و در نتیجه سرعت و دقت در انبار به شکل چشمگیری افزایش خواهد یافت. اغراق نیست که این تکنولوژی را اولین مرحله دستیابی به انبارداری هوشمند بدانیم.

نرم افزار انبارداری؛ دریچه‌ای به سیستم انبارداری هوشمند

معمولا سازمان ها برای ثبت، ذخیره و تحلیل اطلاعات از یک سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی که با اختصار به عنوان ERP شناخته می‌شود، استفاده می‌کنند. اما اگر اطلاعات ثبت شده در این سیستم دقیق نباشد، سامانه erp تبدیل به یک مستند ساز می‌شود و دیگر ابزار دقیقی برای تحلیل اطلاعات و تصمی‌گیری نیست. به همین دلیل برای استفاده ازاین سیستم شما به ابزاری برای جمع‌آوری اطلاعات لحظه ای و دقیق نیاز دارید تا پیش‌بینی دقیق تری از وضعیت تولید و انبار داشته باشید. سیستم مدیریت تولید یا به اصطلاح MES این کار را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهد. این سیستم، اطلاعات کف کارخانه را جمع آوری کرده و در نرم افزار انبار ثبت می‌کند.

نرم افزار انبارداری، می‌تواند یک نرم افزار مستقل و یا بخشی از یک سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) باشد که با سایر ماژول های نرم افزاری نظیر حسابداری، مدیریت سفارش، مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) و فروش ادغام شود.
هدف استفاده از نرم افزار انبارداری، کمک به سازمان ها برای دستیابی به یک انبار کارآمد، با تعیین بهترین ترتیب برای ذخیره سازی و گردش کار است. این سیستم با بهینه سازی فرایندهای انبار، علاوه بر کاهش میزان خطا، بهره وری را نیز به میزان چشمگیری افزایش داده و با کاهش هدر رفت، سود سازمان را تضمین می‌کند.

سخت افزارهای سیستم انبارداری؛ تجهیزات مدیریت هوشمند

حتی اگر یکبار قدم به یک انبار گذاشته باشید، می‌دانید که بدون استفاده از تجهیزات انبارداری، هیچکدام از فرایندهای انبار به درستی انجام نخواهد گرفت. استفاده از سخت افزار در کنار سامانه انبار، با هوشمند سازی فرایندهای انبار، زحمات تیم انبار را کاهش داده و به بازده انبار کمک شایانی می‌کند.
تجهیزاتی که در انبار مورد استفاده قرار می‌گیرند، هر کدام به بخش خاصی کمک می‌کنند؛ تجهیزات جابه‌جایی کالا در انبار، تجهیزات بسته بندی و ارسال کالا، تجهیزات مدیریت انبار و حتی نرم افزار انبار هر کدام بر روی بخشی از انبار تاثیر می‌گذارند و قسمتی از فرایندهای سیستم مدیریت انبار را متحول می‌کنند.
استفاده از تجهیزات و سخت افزارهای انبار به صورت یکپارچه و در راستای هوشمندسازی انبار، نیازمند سیستمی جامع و کامل است تا از کارکرد این تجهیزات به صورت تکی و همچنین با دیگر تجهیزات اطمینان حاصل شود؛ سیستم انبارداری که این مسئله را به طور کامل برطرف ساخته و دستیابی به رویای انبار هوشمند را ممکن سازد.

همانطور که اشاره شد، با وقوع انقلاب صنعتی چهارم و ظهور تکنولوژی های هوشمند در حوزه انبار و انبارداری، فرایندهای انبار با تحولات شگرفی مواجه شده‌اند. در ادامه تاثیرات یک سامانه انبار هوشمند که از سیستم rfid بهره می‌برد را در فرایندهای مختلف بررسی خواهیم کرد.

ثبت ورود و خروج هوشمند

اگر فعالیت های انبار را همانند یک مسیر مستقیم در نظر بگیرم، ورود و خروج انبار، ابتدا و انتهای این مسیر هستند؛ اجرای سامانه انبارداری هوشمند در وهله اول، نیازمند هوشمندسازی ابتدا و انتهای آن است.
برای انجام صحیح فرایندهای انبار، باید بتوان تایید کرد که محصول مناسب، در زمان مناسب و مقدار دقیق به انبار وارد و یا از آن خارج شده است؛ به همین دلیل کنترل و ثبت این اقلام در ابتدا و انتهای انبار از اهمیت بالایی برخوردار است و عدم اجرای صحیح آن بر روی دیگر فرایندهای انبار نیز تاثیر خواهد داشت.
در واقع ورود به انبار به منزله تخصیص مسئولیت محصولات به انباردار و گروه انبار است و با خروج از آن این مسئولیت نیز منتقل خواهد شد. سیستم انبار کمک می‌کند که این مسئولیت به بهترین شکل و به صورت مکانیزه صورت گیرد.

نرم افزار انبارداری | کنترل ورود و خروج
نرم افزار انبارداری | جانمایی
جانمایی سیستماتیک و بدون خطا

جانمایی دومین مرحله از فرایندهای سیستم انبار است. سیستم جانمایی مکانیزه به معنی جایگذاری کالا در بهینه ترین و ایده‌آل ترین جای ممکن است. با اجرای صحیح این سیستم دیگر فرایندهای انبار نیز بهینه شده و زمان کمتری برای رهگیری و ارسال کالا صرف می‌شود.
مزایایی که با استفاده از سیستم انبار در جانمایی کالا بدست می آوریم شامل:

  • ذخیره سازی هرچه سریعتر محصولات
  • کاهش زمان جابه جایی در انبار
  • افزایش امنیت کارکنان و محصولات در انبار
  • استفاده بهینه از فضای انبار
  • تسریع فرایند یافتن محصولات بارگیری آن ها
انبارگردانی لحظه ای و بدون خطا

اگر پای صحبت انبارداران و مدیران انبار بنشینیم، همواره از انبارگردانی به عنوان کاری پر زحمت یاد می‌کنند. البته جدای از فشاری که این اجرای این فرایند بر روی انبار و کارکنان آن می‌آورد، با قرنطینه خط تولید، فشار های مالی سنگینی را نیز به مجموعه وارد می‌کند؛ اگر انبار نیازمند اجرای انبارگردانی متعدد و بازه ای در طول سال باشد، این هزینه ها چند برابر خواهد شد.
مجموع این دلایل سازمان ها را مجاب به استفاده از سامانه انبارداری هوشمند، در فرایند انبارگردانی کرده است. با استفاده از سیستم انبارداری سیلو، رهگیری کالا، مدیریت موجودی و انبارگردانی به صورت لحظه ای و بدون خطا ممکن خواهد بود.
مزایایی که این سیستم در اختیار شما قرار می‌دهد شامل:

  • جلوگیری از اتلاف وقت و کاهش زمان فرایند انبارگردانی
  • کاهش هزینه های مربوط به انبارگردانی و موجودی گیری
  • افزایش کیفیت اجرای عملیات انبارگردانی
  • کاهش خطای انسانی در ثبت آمار موجودی کالا
  • جلوگیری از قرنطینه طولانی مدت خط تولید و زیان ناشی از آن
  • جلوگیری از رکود کالا با ایجاد قابلیت انبارگردانی در فواصل کوتاه مدت
نرم افزار انبارداری | انبارگردانی
طراحی جانمایی انبار
گزارشات جامع انبار؛ ابزار مدیریت هوشمند

وسعت اراضی انبار، تنوع محصولات موجود در انبار، ورودی و خروجی های مختلف و تعدد نیروها، مدیریت انبار را به دردسری بزرگ برای مدیران تبدیل کرده است؛ و این مدیریت بدون دسترسی به گزارشاتی جامع از فعالیت‌های انبار تقریبا غیرممکن است. به جرئت می‌توان گفت که استفاده از بروزترین و پیشرفته ترین تجهیزات در انبار، بدون ارائه گزارشات دقیق از صورت وضعیت انبار، هیچ ارزشی ندارد و تقریبا بلا استفاده است.
یک سیستم انبار هوشمند، با ارائه گزارشات متنوع و اطلاعات مفیدی که از وضعیت انبار ارائه می‌دهد، با دید کلی که به مدیران مجموعه و انبارداران می‌دهد، کنترل و مدیریت انبار را بسیار تسهیل می‌کند. با استفاده از این سیستم خواهید دانست که چه میزان کالا به انبار وارد شده، چه میزان کالا و در کدام بخش انبار موجود است و چه تعداد کالا از انبار خارج شده است؛ و تمام این اطلاعات به صورت لحظه ای و تنها با فشردن چند دکمه بدست می‌آید.

جمع بندی

بهینه سازی فرایندها و کاهش خطا در انبار بدون استفاده از یک سیستم انبارداری هوشمند امکان پذیر نخواهد بود؛ سامانه انبارداری سیلو، کلیه فعالیت های انبار را رهگیری و کنترل کرده زمینه دستیابی به سیستم انبارداری مکانیزه را مهیا می‌کند.
با استفاده از سیستم انبارداری، مدیریت انبار دیگر دغدغه بزرگی برای شما نخواهد بود و انبارگردانی، جانمایی، کنترل و رهگیری موجودی، کنترل ورود و خروج انبار به صورت مکانیزه و در یک سامانه انبارداری هوشمند صورت خواهد گرفت.

با بررسی تمام جنبه‌های کسب‌وکار می‌توان هزینه‌‌های زنجیره تامین و به خصوص سیستم انبار را مدیریت کرد. به منظور ایجاد توانایی رقابت در بازار امروز، صنایع مختلف، به صورت متمرکز برای کاهش هزینه‌های خود برنامه‌ریزی می‌کنند و به همین خاطر مدیریت هزینه‌های یک کسب و کار به موضوعی بسیار داغ در نزد صنایع تبدیل شده است.
در پنج سال گذشته، سازمان‌ها به طور فزاینده‌ای فرایند زنجیره تامین و سیستم مدیریت انبار خود را بررسی کرده‌اند تا به بهترین راه برای مدیریت هزینه‌های زنجیره تامین خود دست یابند و از این طریق هزنیه‌های خود را کاهش دهند.
سازمان‌های بزرگ مانند آمازون با توجه به قدرت و سرمایه‌هایی که در اختیار دارند، علاوه بر بهبود سطح خدمات و همچنین افزایش سرعت در فرایند‌ها، هزینه‌های زنجیره‌تامین خود را نیز کاهش می‌دهند؛
در این شرایط سایر سازمان‌ها نیز به منظور حفظ سهم بازار خود و رقابت با رقبا، مجبور به بهبود کیفیت ارائه خدمات و کاهش هزینه‌های خود می‌شوند.

از جمله بخش‌هایی که باید هزینه‌های آن را مدیریت کرد، زنجیره تامین و علی الخصوص انبار هر کسب و کار است.
زنجیره تامین، شامل موارد زیادی می‌شود؛
از جمله این موارد، سیستم انبار است که می‌توان با برنامه‌ریزی دقیق و استفاده از تکنولوژی‌های مناسب، از جمله تکنولوژی RFID، هزینه‌های آن را مدیریت نمود.

سیستم انبار

انبارها بخش‌های مهمی هستند که درصورت مدیریت و برنامه‌ریزی دقیق، می‌توانند نقطه عطفی در پیشرفت یک سازمان باشند. وجود انبار مکانیزه می‌تواند تاثیر بسیار بالایی در بالابردن بهره‌وری سیستم زنجیره تامین یک سازمان داشته باشد.

استفاده بهینه از فضای انبار

در اختیار داشتن اطلاعات دقیق از موجودی در لحظه و دقیق کالاهای موجود در انبار این امکان را فراهم می‌کند تا میزان تولید و یا سفارش‌گذاری کالاها با دقت بیشتری صورت پذیرد؛
این اتفاق موجب حذف سرمایه مازاد موجود در انبار شده و همچنین میزان کالاهای مازاد در انبار را کاهش می‌دهد.
در نتیجه فضای انبار بهینه شده و سیستم انبارداری با بهبود مواجه خواهد شد؛
تکنولوژی RFID از جمله مواردی است که در این زمینه کاربرد دارد.

هزینه‌های نیروی کار در سیستم انبار

کاهش هزینه‌های نیروی کار لزوماً به معنی کاهش فیزیکی تعداد کارکنان نیست.
از طريق مديريت هوشمند و بهبود فرایند‌های موجود در انبار، انجام کارها ساده‌تر و زمان انجام کارها کمتر می‌شوند و در نتیجه هزینه‌های کار بدون کاهش تعداد فیزیکی تعداد کارکنان کاهش می‌یابند.
مدیریت بهتر نیروی کار می‌تواند به گردش کاری کم‌تر تیم کارکنان منجر شود؛
این امر موجب کاهش مهلت ارسال و سایر مواردی که بر هزینه‌ها تاثیر می‌گذارند، می‌شود.

مکانیزه کردن سیستم انبار

مکانیزه کردن فرایند‌های موجود در انبار،امری است که درصورت توجه، سازمان را به اهداف خود در این بخش نزدیک می‌کند.
گاهی به غلط، بهینه‌سازی فرایند‌های یک سازمان به صورت دانشی در کتاب‌های درسی شناخته می‌شود و صرفا جنبه تئوری دارد؛
این درحالی است که درصورت بهینه‌سازی این فرایند‌ها در زنجیره تامین، می‌توان فرایندهای کاذب را شناسایی و حذف نمود تا به اهدافی از جمله کاهش هزینه‌ها و یا بهبود کیفیت ارائه خدمات دست پیدا نمود.
بهینه‌سازی فرایندها اولین و مهم‌ترین گام در مدیریت سیستم انبار است.

بهبود وضعیت دید

در دنیای امروز، زنجیره تامین تبدیل به فرایندی مهم و پیچیده شده‌است؛ این زنجیره متشکل از بخش‌های متعددی است که نیاز به دید جامع را برای پوشش این بخش‌ها افزایش می‌دهد.
وجود یک سیستم یکپارچه و قدرتمند در سازمان می‌تواند این دید را در اختیار سازمان قرار دهد تا با بهره‌مندی از این سیستم بر تمامی بخش‌های خود در زنجیره تامین نظارت داشته باشد.
تکنولوژی RFID از جمله مواردی است که امکان پیاده‌سازی این سیستم یکپارچه را در تمامی بخش‌های زنجیره تامین فراهم می‌سازد.

منظم کردن فرایند سفارش

فرایند سفارش‌گذاری در انبار باید به بهینه‌ترین و کارآمدترین حالت خود صورت گیرد، چراکه این امر می‌تواند نقش بسزایی در کاهش هزینه‌های انبارداری و همچنین کاهش سرمایه مازاد در گردش در انبار داشته باشد.
وجود یک نرم‌افزار انبارداری جامع و یکپارچه و همچنین در اختیار داشتن ابزاری مانند تکنولوژی RFID می‌توان این امکان را فراهم کند تا فرایند سفارش گذاری در انبار به صورت منظم و دقیق اجرا شود.

کاهش خطا در انبار

کاهش خطاهای موجود در سیستم انبار نیز از جمله مواردی است که می‌تواند به کاهش هزینه‌های فرایند انبارداری منجر شود؛
راهکارهای متفاوتی به منظور کاهش خطاهای موجود در انبار وجود دارد؛
از جمله این راهکارها می‌توان به در دست داشتن اطلاعات دقیق و در لحظه از وضعیت انبار است.
تکنولوژی RFID در این زمینه نیز می‌تواند نقش مهمی ایفا کند و به کاهش خطاهای موجود در انبار کمک کند.

هنر تکنولوژی

به طور خلاصه، راه دیگری که سازمان‌ها می‌توانند با بهره‌مندی از آن هزینه‌ها را کاهش دهند، بکارگیری فناوری‌های جدید است؛
از جمله این فناوری‌ها می‌توان به تکنولوژی RFID و راهکارهای انبارداری هوشمند مبتنی بر آن اشاره نمود.
به کارگیری فناوری‌های جدید ممکن است در سیستم انبار، پرهزینه به نظر بیایند، اما مانند یک سرمایه‌گذاری بلند مدت، باعث سودآوری سازمان شده و از هدررفت هزینه‌های کلان سازمانی جلوگیری می‌کنند.
به‌کارگیری این فناوری موجب بهبود فرایند تصمیم‌گیری مدیران سازمان در مقاطع مختلف زمانی خواهد شد.

استفاده از داده‌های کسب‌و‌کار

در دنیای امروز و در فضای رقابتی کسب‌و‌کار‌ها، وجود داده‌ها و اطلاعات بسیار حائز اهمیت شده است و کسب‌و‌کاری که بتواند به بهترین شکل این اطلاعات را جمع‌‌آوری و تحلیل کند، به اهداف خود نزدیک‌تر شده و می‌تواند بهینه شود.
دسته‌بندی داده‌ها از منابع مختلف مانند حمل و نقل، انبار، کار، کارکنان، تامین‌کنندگان و.. با حجم بالا، کار پیچیده‌ای است.
در صورت دسته‌بندی صحیح این داده‌ها و تحلیل آن‌ها، کسب‌و‌کارها توانمند شده و می‌توانند تصمیمات صحیح  و زیرکانه‌ای بگیرند.
ادغام داده‌ها از چندین منبع، یک نمای کلی را ارائه می‌دهد تا بتوان برای موجودی‌ها دقیق‌تر برنامه‌ریزی کرد.
وجود مدیریت سیستم انبار ، اطلاعات مفیدی برای کاهش هزینه‌های زنجیره تامین خواهد داشت.

سخن آخر

مدیریت‌هزینه یک جنبه مهم ازهر کسب‌وکار است، اما نباید هنگام تلاش برای کاهش هزینه‌ها، سطح کیفیت خدمات کاهش پیداکند.
شناسایی، ردیابی و جمع‌آوری اطلاعات این امکان را برای سازمان فراهم می‌کند تا بر تمامی بخش‌های خود از جمله تامین‌کنندگان، روش‌های حمل و نقل، میزان موجودی کالا‌ها و سرمایه در گردش اشراف کامل داشته باشد.
از این طریق سازمان می‌تواند هزینه‌های مازاد خود را شناسایی کرده و آن‌ها را بدون کاهش سطح کیفیت‌خدمات خود،کاهش دهد.
تکنولوژی RFID ابزاری است برای مدیریت بهینه سیستم انبار و تحقق اهداف در حوزه مدیریت سیستم زنجیره تامین.

برای اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

به منظور کسب اطلاعات بیشتر در این حوزه می‌توانید مطالب این وبسایت را دنبال نمایید

6 دیدگاه دربارهٔ «سیستم انبارداری | اصول حرفه ای انبارداری و مدیریت انبار»

    1. سلام خدمت شما دوست عزیز
      بسته به نوع انبار شما، پیاده‌سازی این راهکار متفاوت خواهد بود
      لطفا از بخش تماس با ما، با ما در ارتباط باشید تا همکاران توضیحات بیشتری در اختیار شما بگذارند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن