جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
آرفید چیست

آرفید چیست ؟ | اصلاح یک باور اشتباه و آشنایی با RFID

بسیاری از ما در طول روز با لغاتی آشنا می‌شویم که تلفظ برخی از آن‌ها را نمی‌دانیم و این موضوع طبیعی است؛ فناوری rfid یکی از این لغات است که متاسفانه در میان برخی به اشتباه با نام آرفید جا افتاده است و بسیاری برای یافتن پاسخ سوالات خود از ما می‌پرسند که آرفید چیست ؟ در ابتدا می‌بایست این غلط را اصلاح نماییم.

فناوری rfid یک فناوری مبتنی بر امواج رادیویی است و در منابع معتبر آن را به صورت آر اف آی دی تلفظ می‌کنند و تلفظ صحیح آن این است؛ RFID در واقع مخفف کلمات radio frequency identification و به معنی شناسایی از طریق امواج رادیویی است؛
عجیب است که در برخی از دروس تحصیلی دانش آموزان مانند تفکر دهم نیز تلفظ لغت rfid به اشتباه آرفید آورده شده است و به همین خاطر است بسیاری از این دانش آموزان به دنبال پاسخ سوال آرفید چیست تفکر دهم می‌گردند اما احتمالا با پاسخ مناسبی روبرو نمی‌شوند.

در ادامه بیشتر با این تکنولوژی آشنا خواهیم شد.

اما تکنولوژی rfid چیست ؟

در پاسخ به سوال تکنولوژی آر اف آی دی چیست ؟ rfid به فن‌آوری‌هایی اطلاق می‌شود که از ارتباط بی‌سیم بین یک تگ (برچسب) و ریدر(قرائت گر) برای ردیابی خودکار و شناسایی چنین داده‌هایی استفاده می‌کنند.

درمقدمه پاسخ به سوال تکنولوژی rfid چیست ، میتوان گفت امروزه ضرورت شناسایی خودکار عناصر و جمع آوری داده مرتبط به آنان بدون نیاز به دخالت انسان جهت ورود اطلاعات در بسیاری از عرصه های صنعتی، علمی، خدماتی و اجتماعی احساس می شود.

در پاسخ به این نیاز تاکنون فناوری‌های متعددی طراحی و پیاده سازی شده است.

به مجموعه ای از فناوری ها که از آنان برای شناسایی اشیاء، انسان و حیوانات توسط ماشین استفاده می گردد ، شناسایی خودکار و یا به اختصار Auto ID گفته می شود.

هدف اکثر سیستم های شناسایی خودکار، افزایش کارآیی، کاهش خطاء ورود اطلاعات و آزاد سازی زمان کارکنان برای انجام کارهای مهمتر نظیر سرویس دهی بهتر به مشتریان است . تاکنون فناوری های مختلفی به منظور شناسایی خودکار طراحی و پیاده سازی شده است . بارکد ها (کدهای میله ای) ، کارت های هوشمند ، تشخیص صدا ، برخی فناوری های بیومتریک (مانند تشخیص اثر انگشت و عنبیه چشم) ، OCR (برگرفته شده از optical character recognition) و آر اف آی دی یا RFID ( radio frequency identification) نمونه هایی در این زمینه می باشند . در ادامه با فناوری آر اف آی دی بیشتر آشنا خواهیم شد.

سایر تعاریف تکنولوژی آر اف آی دی

اجازه دهید برای آشنایی بیشتر با فناوری آر اف آی دی چندین تعریف از آن را با یکدیگر مرور نمائیم :

  • آر اف آی دی با استفاده از ارتباطات مبتنی بر فرکانس های رادیویی امکان شناسایی خودکار، ردیابی و مدیریت اشیاء، انسان و حیوانات را فراهم می‌نماید.
  • عملکرد rfid وابسته به دو دستگاه تگ آر اف آی دی و کدخوان یا همان ریدر rfid است که جهت برقراری ارتباط بین یکدیگر از امواج رادیویی استفاده می نمایند.
  • به مجموعه‌ای از فناوری‌ها که در آنان برای شناسایی خودکار افراد و اشیاء از امواج رادیویی استفاده می‌گردد، rfid گفته می شود.

در ادامه به معرفی یکی از اعضای اصلی یک سیستم آر اف آی دی خواهیم پرداخت؛ پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی هرچه بیشتر با تکنولوژی آر اف آی دی و سایر اجزای سیستم‌های مبتنی بر این تکنولوژی، این مقاله را مطالعه بفرمایید.

تگ آر اف آي دی چیست ؟

روش های مختلفی برای شناسایی افراد و اشیاء وجود دارد. ذخیره شماره سریال منتسب به یک فرد و یا شی درون یک ریزتراشه که به آن یک آنتن متصل شده است ، یکی از متداولترین روش های شناسایی خودکار است . به تلفیق تراشه و آنتن ، تگ RFID  و یا فرستنده خودکار آر اف آی دی گفته می شود. تراشه به کمک آنتنی که به آن متصل شده است، اطلاعات لازم جهت شناسایی آیتم مورد نظر را برای یک ریدر ارسال می نماید . ریدر امواج رادیویی برگردانده شده از تگ rfid را به اطلاعات دیجیتال تبدیل می نماید تا در ادامه ، امکان ارسال داده برای کامپیوتر و پردازش آن فراهم گردد.

آر اف آی دی یک پلتفرم مهم جهت شناسایی اشیاء ، جمع آوری داده و مدیریت اشیاء را ارائه می نماید . پلت فرم فوق مشتمل بر مجموعه ای از فناوری های حامل دیتا و محصولاتی است که به مبادله دیتا بین حامل و یک سیستم مدیریت اطلاعات از طریق یک لینک فرکانس رادیویی کمک می نماید . تگ‌های rfid با استفاده از یک فرکانس و بر اساس نیاز سیستم (محدوده خواندن و محیط) ، پیاده سازی می گردند . تگ ها به دو سته فعال یا Active (به همراه یک باطری) و یا غیرفعال یا Passive (بدون باطری) تقسیم می شوند. تگ های غیرفعال، توان لازم جهت انجام عملیات را از میدان تولید شده توسط ریدر می گیرند . ریدر rfid ، معمولا  به یک کامپیوتر متصل می شود و نقشی مشابه با یک اسکنر بارکد را دارند. مسئولیت برقراری ارتباط لازم بین سیستم اطلاعاتی و تگ های rfid برعهده ریدر آر اف آی دی است.

تگ های rfid انواع بسیار متفاوتی دارند. در ادامه، می توانید چند نمونه از تگ های آر اف ای دی را نشان می دهد.

چند نمونه از تگ‌های rfid
rfid tag
تگ آرفید
تگ آر اف آی دی
تگ rfid
تگ آر اف آی دی
تگ آرفید
تگ آر اف آی دی
تگ آر اف آی دی

تگ آر اف آی دی چگونه کار می کند؟

تگ و یا دستگاه فرستنده خودکار، شامل یک مدار الکترونیکی است که که به شی مورد نظری که لازم است دارای یک کد شناسایی باشد، متصل می‌گردد .

زمانی که تگ نزدیک و یا در محدوده ریدر قرار می گیرد، میدان مغناطیسی تولید شده توسط کد خوان باعث فعال شدن تگ می‌گردد.

در ادامه، تگ آر اف آی دی بطور پیوسته اقدام به ارسال داده از طریق پالس‌های رادیویی می نماید. در نهایت داده توسط کدخوان دریافت و توسط نرم افزارهای مربوطه نظیر برنامه های ERP ( برگرفته شده از Enterprise Resource Planning ) و SCMS ( برگرفته شده از Supply Chain Management systems ) پردازش می‌گردد.

برای آشنایی با سایر تجهیزات آر اف آی دی می‌توانید از بخش زیر وارد صفحات هر کدام شده و نمونه‌های هر یک را ملاحظه بفرمایید؛ همچنین برای آشنایی بیشتر می‌توانید وارد مقاله RFID چیست شوید و هر آنچه می‌بایست در خصوص این تکنولوژی بدانید را مطالعه نمایید.
در این مقاله تلاش کردیم در ابتدا تا تلفظ نادرست آرفید را اصلاح نماییم و سپس اندکی با تکنولوژی RFID آشنا شویم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن