جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
مدیریت دارایی های فیزیکی

مدیریت دارایی های فیزیکی

پیچیدگی های شرایط اقتصادی ایران و صرف هزینه‌های گزاف در خصوص نگهداری یا خرید مجدد اموال و دارایی های فیزیکی منجر شده است تا سازمان‌های ایرانی نیز به فکر مدیریت دارایی‌های ثابت خود بیافتند. افزایش بهای دارایی های فیزیکی ، قوانین سختگیرانه اداره مالیات و نیاز به شفافیت برای ورود به بورس، باعث اهمیت دو چندان مدیریت دارایی های فیزیکی شده است.

سازمان‌های بزرگی چون بانک شهر، بانک گردشگری، شرکت پتروپارس، شرکت توسن تکنو و شرکت نستله ایران از جمله ساز‌مان‌های ایرانی پیشرو در این زمینه هستند که از سیستم مدیریت دارایی فیزیکی استفاده می‌کنند.

مدیریت دارایی های فیزیکی هوشمند

سیستم مدیریت دارایی های فیزیکی

سیستم مدیریت دارایی های فیزیکی، ترکیبی از نرم افزار، سیستم‌ها و خدماتی است که برای نگهداری و کنترل دارایی‌های ثابت استفاده می‌شود. این سیستم با هدف افزایش کیفیت استفاده از دارایی های فیزیکی در طول چرخه عمر آنها، افزایش زمان بهره وری و کاهش هزینه‌های عملیاتی پیاده‌سازی می‌شود.

سیستم مدیریت دارایی فیزیکی، با شمارش سریع اموال ثابت و در اختیار داشتن دیتای مغایرت دارایی‌ها، ابزار امنیت سازمان و جلوگیری از مفقودی اموال است. برای دریافت مشاوره پیاده‌سازی سیستم مدیریت دارایی‌های فیزیکی، با ما تماس بگیرید.

اهمیت دیتا در مدیریت اموال و دارایی های ثابت

دارایی های فیزیکی

امروز چگونه می‌توان بدون دیتا تصمیم گرفت یا سرمایه‌گذاری و هزینه کرد؟ با گذشت زمان و افزایش دانش و آگاهی، اهمیت دیتا در سازمان‌های ایرانی بیشتر شناخته می‌شود. چابکی سازمان‌ها امروزه در گرو دیتا محور بودن است و در بخش‌های مختلف سازمان مانند تولید، فروش و بازاریابی و حتی منابع انسانی، به خوبی شاهد این موضوع هستیم. در بسیاری از بخش‌های سازمان، این داده‌ها هستند که تصمیم سازی می‌کنند.

مدیریت دارایی‌های فیزیکی نیز از این موضوع مستثنا نیست و سازمان‌های بزرگ دنیا از سیستم‌های داده محور (Data Driven Systems)، برای مدیریت اموال خود استفاده می‌کنند. این موضوع در ایران نیز در حال شکل‌گیری است و البته راه زیادی تا تکامل خود در پیش دارد. زمان آن فرا رسیده تنها با زدن چند دکمه، هر آنچه از مدیریت دارایی‌های ثابت سازمان خود می‌خواهید، در مقابل چشمتان با وضوح و شفافیت بالا قرار گیرد.

یک گام تا مدیریت به سبک سازمان های غربی

مطابق استانداردهای جهانی، سازمان‌ها به طور متوسط ۱ تا ۳ درصد از ارزش دارایی های فیزیکی خود را صرف هزینه نگهداری از  آن‌ها می‌کنند. این درصد قطعا در ایران بیش از این اعداد است و طبق گزارشی در حدود ۶ درصد است.

تفاوت این چند درصد، که اختلاف کلانی در هزینه‌های سازمانی ایجاد می‌کند، ناشی از استفاده یا عدم استفاده از سیستم و استراتژی مدیریت اموال و دارایی های ثابت است. برای شفاف تر شدن این موضوع توجه شما را به گزارشی از شرکت IBM در مورد ارزش انواع دارایی‌های ثابت جلب می‌کنم.

چرا مدیریت دارایی های فیزیکی مهم است؟

مدیریت این دارایی‌ها مهم است چراکه امروز برای تهیه کوچکترین دارایی‌های مورد نیاز نیز باید هزینه‌های قابل توجهی بپردازید. مدیریت دارایی فیزیکی، به سازمان‌ها کمک می‌کند تا کیفیت و ضریب اطمینان استفاده از دارایی‌ها را مانیتور کرده و استفاده از آن را بهینه‌سازی کنند. دارایی‌ها در سازمان‌های مختلف، متنوع هستند که در ادامه این دسته‌بندی معرفی می‌شود؛ اما، مدیریت اموال مهم است چراکه با کمک آن موارد زیر میسر خواهد بود.

اهمیت مدیریت دارایی های فیزیکی

متمرکز کردن اطلاعات دارایی های فیزیکی

یک سیستم مدیریت دارایی فیزیکی یکپارچه، به مدیران بخش‌های مربوطه سازمان مانند مدیران مالی، جمعداران اموال و تیم تعمیر و نگهداری اعلام می‌کند که یک دارایی کجاست، در چه وضعیتی قرار دارد، چه کسی و چه زمانی باید روی آن کار کند. این سیستم یکپارچه، گردش کار مدیریت دارایی‌های حیاتی را خودکار کرده و آنها را در دسترس و قابل حسابرسی می‌گرداند.

پیش بینی و حل مسائل قبل از وقوع

سامانه مدیریت اموال و  دارایی های ثابت از قابلیت های پیشگیرانه برای حفظ دارایی ها برای عملیات پایدار و مستمر پشتیبانی می‌کند. این امکان به اطمینان از رعایت ضمانت و جلوگیری از مشکلات احتمالی که فرایندهای سازمان یا تولید را مختل می‌کند، کمک می‌کند.

بهبود مدیریت تعمیر و نگهداری دارایی ها

استفاده از سیستم مدیریت اموال و دارایی های ثابت و تعریف استراتژی‌های نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه و همچنین مجهز ساختن سیستم مدیریت اموال به ابزاری مانند RFID باعث افزایش کیفیت مدیریت تعمیر و نگهداری دارایی های ثابت سازمان می‌گردد. در اختیار داشتن ابزاری مناسب مانند سیستم مدیریت دارایی های فیزیکی ساده و همچنین تعریف استراتژی‌های پیشگیرانه، به طور قطع وضعیت تعمیرات و نگهداری سازمان را بهبود خواهد داد و هزینه‌های سازمان در این بخش را کاهش می‌دهد.

نرم افزار جمع داری

نظارت دقیق‌تر بر دارایی ها

با پیشرفت تکنولوژی و تشکیل سیستم‌های نوین مدیریت دارایی ثابت، امکان نظارت از راه دور، بینش عملی را در مورد وضعیت فعلی و مورد انتظار دارایی‌های فیزیکی سازمان ارائه می‌کند. سیستم مدیریت دارایی‌های ثابت این داده‌ها را از بخش‌های مختلف و به طرق مختلف جمع‌آوری می‌کند و با ارائه هشدارهای کمتر و دقیق‌تر ، امکان تصمیم‌گیری‌های پیشرفته‌تر را فراهم می‌کند.

حداکثرسازی بهره‌وری استفاده از دارایی های فیزیکی

ذخیره داده‌ها در طول زمان به صورت خودکار و مکانیزه با استفاده از ابزارهای تحلیلی و تشخیصی مانند RFID، به افزایش قابلیت در دسترس بودن، قابلیت اطمینان و عمر قابل استفاده دارایی‌های فیزیکی کمک می‌کند. با استفاده از این داده‌های در لحظه، می‌توان بهره‌وری استفاده از دارایی‌های ثابت را به حداکثر رساند.

یکپارچگی برنامه های عملیاتی

مدیریت دارایی های ثابت با استفاده از یک سیستم یکپارچه و فناوری محور به مدیریت تمامی انواع اموال سازمان کمک می‌کند و این بدین معنی است که  فرآیندهای مدیریت اموال و دارایی برای بهبود عملکرد تمامی دارایی‌های متنوع در سراسر یک سازمان، یکپارچه و استاندارد شده‌اند.

نقل قول

برای  آنکه بتوانید به خوبی نیازهای سازمان خود در زمینه مدیریت دارایی‌های ثابت را شناسایی کنید و استراتژی انتخاب و پیاده‌سازی سیستم مدیریت دارایی ثابت سازمان خود را تعیین کنید، لازم است بیشتر با این مفهوم آشنا شوید.

مدیریت دارایی های فیزیکی چیست؟

مدیریت دارایی های فیزیکی یک استراتژی برای اجرای نگهداری و استفاده کارآمد و موثر از دارایی های ثابت در کل چرخه عمر آن‌ها در یک سازمان است. فعالیت هایی که توسط سیستم مدیریت اموال تسهیل می شود شامل نگهداری، تعمیر و افزایش طول عمر دارایی است. این تعریف به طور کامل اهمیت مدیریت دارایی را بیان می‌کند.

عدم مدیریت دارایی های ثابت در راستای حفظ و نگهداری آن‌ها، به مرور باعث کاهش عملکرد دارایی ها می‌گردد و در نهایت هزینه‌های کلانی را به سازمان بار می‌کند. در دنیای رقابتی امروز، جای وقوع هیچ خطایی نیست و به همین دلیل است که مدیریت دارایی های ثابت بسیار مهم است.

انواع دارایی های فیزیکی

شرکت‌ها دارای اموال فیزیکی مختلفی هستند که برای اهداف مختلف استفاده می‌شوند؛ طبق گزارش IBM نیز دارایی‌های ثابت در دنیا به دسته‌بندی‌های زیر تقسیم می‌شود و سهم ارزش هر یک به شرح زیر است.

این دارایی ها همچنین بسته به مدت زمانی که مورد استفاده قرار می گیرند، متنوع هستند. شرکت‌ها دارایی‌های خود را به دو دسته دارایی‌های جاری و دارایی‌های ثابت نیز دسته بندی می کنند.

گزارش ibm از دارایی های فیزیکی
استانداردهای مدیریت دارایی های فیزیکی یا ایزو ۵۵۰۰۰

در این بخش ترجمه ایزو ۵۵۰۰۰  و استانداردهای مرتبط با آن قرار گرفته است؛ برای مطالعه این استاندارد که در خصوص مدیریت دارایی های فیزیکی است پیشنهاد می‌شود داکیومنت زیر را مطالعه فرمایید. در این داکیومنت تمامی اطلاعاتی که در خصوص مدیریت دارایی های فیزیکی لازم خواهید داشت، ارائه شده است.

هدف از به کارگیری مدیریت دارایی های ثابت در سازمان

به طور کلی هدف اصلی که مدیریت دارایی های ثابت دنبال می‌کند، شکل‌گیری چرخه‌ای است که منجر به افزایش بازده دارایی‌های ثابت و جلوگیری از هدر رفت منابع در سازمان می‌گردد. این هدف برگرفته از رویکردی و خط مشی است که منافع کلی سازمان و ذینفعان آن را تامین می‌کند.

در کنار این هدف اصلی، یک سیستم مدیریت دارایی های ثابت اهداف دیگری را نیز دنبال می کند؛ اهدافی که در راستای ارزش های سازمان های دارایی محور است. برخی از این اهداف عبارتند از :

کاهش اتلاف و افزایش طول چرخه عمر دارایی های فیزیکی

افزایش شفافیت در میزان دارایی های ثابت سازمان

ایجاد زمینه در ثبت سازمان در بورس و فرا بورس

ایجاد توانایی برای تعریف برنامه های پیشگیرانه

مدیریت ریسک و بهینه سازی سطح سرمایه گذاری سازمان

هدف از به کارگیری مدیریت دارایی های فیزیکی در سازمان

به طور کلی هدف اصلی که مدیریت دارایی های فیزیکی دنبال می کند، شکل گیری چرخه ای است که منجر به افزایش بازده دارایی های فیزیکی و جلوگیری از هدر رفت منابع در سازمان می گردد. این هدف برگرفته از رویکردی و خط مشی است که منافع کلی سازمان و ذینفعان آن را تامین می کند.

در کنار این هدف اصلی ، یک سیستم مدیریت دارایی های فیزیکی اهداف دیگری را نیز دنبال می کند؛ اهدافی که در راستای ارزش های سازمان های دارایی محور است. برخی از این اهداف عبارتند از :

کاهش اتلاف و افزایش طول چرخه عمر دارایی های فیزیکی

افزایش شفافیت در میزان دارایی های فیزیکی سازمان

ایجاد زمینه در ثبت سازمان در بورس و فرا بورس

ایجاد توانایی برای تعریف برنامه های پیشگیرانه

مدیریت ریسک و بهینه سازی سطح سرمایه گذاری سازمان

تاثیر مدیریت دارایی های فیزیکی در چرخه عمر دارایی

در وهله اول باید به تعریف مشترکی از چرخه عمر دارایی (Asset Life Cycle) برسیم. چرخه عمر دارایی یک رویکرد تحلیلی برای مدیریت اموال یک کسب‌و‌کار است  که معمولاً با یک سیستم جمع‌آوری اطلاعات دقیق، مانند سیستم مدیریت اموال ثابت، انجام می‌شود.

مدیریت چرخه حیات دارایی‌های فیزیکی (PALM) استراتژی‌ها و راه‌حل‌هایی در طول چرخه عمر دارایی است که هدف آن به حداکثر رساندن سود سازمان در طول چرخه عمر دارایی‌های فیزیکی سازمان است.

استراتژی‌های مدیریت دارایی‌های ثابت به تمام مراحل چرخه عمر دارایی، از جمله برنامه‌ریزی خرید و ساخت، چارچوب‌های نظارتی، آماده‌سازی پروژه، تامین مالی و مشاوره مالیاتی ، کنترل‌ها و حاکمیت، نگهداری و تضمین پروژه‌های عملیاتی سازمان شما می‌پردازد.

تحول و تکامل مدیریت اموال و دارایی های ثابت

شاید اغراق نباشد که مقوله مدیریت دارایی های فیزیکی را همگام با قدمت تاریخ تمدن انسان بدانیم. از زمانی که بشر موفق به تولید تجهیزاتی برای بقا شد، نگهداری از این دارایی، چالش بزرگی بود که با آن روبرو بود. با گذر زمان و پیشرفت صنعت، موضوع مدیریت اموال در هر سازمانی تبدیل مسئله‌ای اساسی در مدیریت سرمایه بدل شد.

نیم قرن از تغییر تفکر سازمانی و درک اهمیت و مزایایی که مدیریت اموال به ارمغان می آورد گذشته است و شیوه‌های متنوعی که در مدیریت دارایی‌های ثابت وجود دارد، دست هر کسب‌وکاری را برای اجرای روشی ایده‌آل متناسب با ابعاد سازمان، باز می‌گذارد.

با ظهور عصر دیجیتال استفاده از بروزترین تکنولوژی‌ها در مدیریت دارایی فیزیکی به اصلی غیرقابل انکار تبدیل شده است. بروزترین تکنولوژی عصر حاضر در رهگیری و مدیریت دارایی‌های فیزیکی استفاده از RFID است که سیستم مدیریت دارایی‌های ثابت ساده نیز از آن پشتیبانی می‌کند.

تحول در مدیریت دارایی های فیزیکی

معرفی سیستم مدیریت دارایی های فیزیکی ساده

سیستم مدیریت دارایی های فیزیکی ساده به شما امکان سازماندهی و رهگیری دارایی های ثابت سازمان را می دهد. چه کسب و کار شما دارای چند ده لپ تاپ یا صدها وسیله نقلیه باشد، سیستم مدیریت دارایی ساده می‌تواند خیال شما را از مدیریت دارایی های ثابت سازمان راحت کند.

موفقیت در بکارگیری مدیریت دارایی فیزیکی

موفقیت در بکارگیری مدیریت دارایی فیزیکی، منوط به زیر ساخت‌هایی است که در مجموعه وجود دارد. زیر ساخت‌های گسترده که شامل تعیین و تبیین استراتژی‌های مدیریت دارایی ثابت ، تداوم در برنامه‌ریزی برای افزایش بهره‌وری و همچنین آموزش و فرهنگ‌سازی در سطح منابع انسانی، به ویژه در سطوح مدیریت است. به طور کلی، موارد زیر را می‌توان عناصر کلیدی موفقیت در مدیریت دارایی های ثابت دانست:

  • شکل‌گیری ساختاری یکپارچه در سازمان با جهت‌دهی صحیح در راستای بهینه‌سازی مدیریت دارایی‌های فیزیکی
  • ایجاد آگاهی در کارکنان مجموعه در افزایش بهره‌وری در مدیریت دارایی‌های ثابت
  • جمع آوری اطلاعات و تحلیل داده‌ها برای مدیریت بهینه فرآیندهای مدیریت دارایی‌های ثابت

تصمیم با شماست

اهمیت مدیریت دارایی‌های فیزیکی به خوبی تشریح داده شد و سیستم مدیریت دارایی فیزیکی ساده نیز به خوبی معرفی گشت. در نهایت تصمیم با شماست؛ تصمیم به حفظ و نگهداری دارایی‌های ثابت، کاهش اتلاف سرمایه، افزایش طول عمر دارایی‌ها و آگاهی از تمامی اطلاعات دارایی‌های فیزیکی سازمان در چشم به هم زدنی با شماست. بله، دقیقا تصمیم با شماست!

2 دیدگاه دربارهٔ «مدیریت دارایی های فیزیکی»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن