جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

به دلیل تعمیرات خطوط تلفن، از تاریخ 26 لغایت 28 فروردین تمامی خطوط تلفن شرکت قطع می‌باشد؛ به منظور ارتباط با کارشناس‌های شرکت از طریق پیام‌رسان‌های تلگرام و واتس‌آپ، پاسخگوی شما خواهیم بود.

ردیابی وسایل نقلیه

ردیابی وسایل نقلیه بوسیله RFID

سه مورد از رایج‌ترین دلایل استفاده از تکنولوژی RFID درحوزه وسایل نقلیه،کنترل دسترسی،شناسایی وسیله نقلیه و ردیابی وسایل نقلیه هستند.

ردیابی وسایل نقلیه

ردیابی وسیله نقلیه در حالی که در حال سفر به طول صدها یا هزاران مایل است، در توانایی‌های تکنولوژی UHF RFID نیست، اما؛ در صورتی که ایست‌های بازرسی در امتداد مسیر حرکت قرار داشته باشند، مکان خودرو را می‌توان براساس زمان عبور هر یک از آن‌ها تخمین زد.
به طور مثال این کار در ردیابی کامیون‌های سنگین در کشور‌های پیشرفته در حال انجام است و این در حالی است که ایستگاه‌های بازرسی در امتداد فاصله‌های زیادی قرار دارند.
هنگامی که کامیون‌ها وزن می‌شوند،برچسب‌های RFID برای مشخص‌کردن محل دقیق آن‌ها قرائت می‌شوند تا بتوان سفرهای آنان را مستند نمود.
برای شرکت‌ها یا افراد علاقه‌مند به ردیابی وسایل نقلیه درزمان واقعی و بدون زیرساخت گران‌قیمت، برچسب‌های GPS راه‌حل بهتری هستند.

کنترل دسترسی وسایل نقلیه

امکان ارائه دسترسی و یا عدم دسترسی براساس وسیله نقلیه بوسیله برچسب‌های RFID یک راه ارزشمند برای ایجاد یک ساختمان یا پارکینگ هوشمند با سطح پیشرفته‌ای از امنیت است.
این سیستم‌ها میتوانند مانع از ورود وسایل نقلیه و افراد غیرمجاز به یک ساختمان مشخص گردند.
هزاران کاربرد کنترل دسترسی به وسیله تکنولوژی RFID در مجتمع‌های مسکونی، پارکینگ‌ها، محوطه‌های ساخت‌وساز و غیره فعال هستند.

شناسایی وسایل نقلیه

توانایی شناسایی یک وسیله نقلیه و دسترسی به اطلاعات در مورد آن با استفاده از قرائت برچسب‌های RFID برای شرکت‌هایی مانند آژانس‌های کرایه اتومبیل، نمایندگی‌های فروش خودرو و حتی کارواش‌های اتومبیل مفید است.
با اضافه کردن نرم‌افزار به این سیستم،شرکت‌ها می‌توانند با قرائت تگ RFID منحصربه فرد خودرو،از تمامی سوابق خودرو آگاه شوند
شرکت‌های اجاره و نمایندگی‌های فروش ممکن است چندین خودرو داشته باشند که از هر جهت یکسان باشند، بدین ترتیب برای شناسایی این وسایل نقلیه، با استفاده از برچسب‌های منحصر به فرد RFID میتوانند بدون کوچکترین خطایی به اطلاعات آنها دسترسی داشته باشند.
از جمله کاربردهای دیگر شناسایی وسایل نقلیه با استفاده از RFID میتوان به ارتقاء برنامه های وفاداری و خودکارسازی معاملات در شرکت‌های ارائه دهنده خدمات مرتبط با خودرو و وسایل نقلیه اشاره کرد.

نحوه تگ گذاری وسایل نقلیه

استفاده از یک برچسب RFID به طور خاص برای ردیابی وسیله نقلیه به سرعت گزینه‌های موجود را محدود می‌کند؛
مرحله بعدی تصمیم‌گیری در مورد محل قرارگیری برچسب‌های RFID بر روی وسیله نقلیه است؛ این امر وابسته به محل راه‌اندازی تجهیزات و همچنین بهترین زاویه قرارگیری برچسب جهت بهره‌مندی از بهترین نرخ قرائت است.
در زیر سه نوع متداول از برچسب‌های وسایل نقلیه و بخشی از اطلاعات آن‌ها آورده شده‌است:

برچسب‌های Windshield RFID

این برچسب‌ها به منظور چسبانده شدن به شیشه جلوی اتومبیل طراحی شده‌اند.
این نوع برچسب‌ها برای عملکرد بهتر روی شیشه تنظیم می‌شوند و در سمت راست یا چپ شیشه قرار می‌گیرد.
محدوده قرائت این برچسب‌ها در شرایط ایده‌آل معمولاً تا حدود ۶ متر نیز می‌رسد و بهتر است در جهتی قرارگیرند که نزدیکترين فاصله را با آنتن داشته باشند.

برچسب شیشه ماشین

برچسب‌های RFID Hang یا برچسب آینه عقب

این برچسب‌ها با نام Rearview Mirror به این دلیل منحصر به فرد هستند که بر روی بدنه خودرو قرار نگرفته و با بدنه خودرو ارتباط برقرار نمی‌کنند؛ به جای آن، آن‌ها از آینه عقب ماشین آویزان می‌شوند.
مزیت این برچسب این است که به اندازه دو گزینه دیگر ثابت نبوده و می‌توان آن را درزمان عدم‌استفاده برداشت.
این برچسب‌ها نیز در شرایط ایده‌آل می‌توانند تا محدوده۶ متر با توجه به محل قرارگیری تجهیزات و آنتن‌ها قرائت شوند.

برچسب RFID آینه ماشین

برچسب‌های RFID پلاک

این برچسب‌ها در کاربرد دامنه‌های طولانی‌تر رایج‌تر هستند، زیرا آن‌ها می‌توانند تا ۱۵ متر در شرایط ایده‌آل قرائت شوند.
از جمله معایب استفاده از این برچسب‌های RFID، می‌توان به این موضوع اشاره داشت که این برچسب‌ها در خارج خودرو قرار دارند و ممکن است در معرض آسیب و دزدی قرار گیرند.

برچسب RFID پلاک ماشین

آماده‌سازی تجهیزات

به منظور قرائت برچسب‌های قرار گرفته بر روی وسایل نقلیه، لازم است تا تجهیزات به بهترین و بهینه‌ترین حالت ممکن قرار گیرند چراکه متناسب با کاربردهای مختلف، محیط‌های مختلف، انواع برچسب‌ها و غیره، نحوه قرارگیری تجهیزات نیز متفاوت میشوند.
برای اغلب کاربردهای ردیابی وسایل نقلیه، دو نوع از تنظیمات به صورت کلی برای تجهیزات توصیه می‌شود:
قرارگیری تجهیزات در بالای وسیله نقلیه
قرارگیری تجهیزات در کنار وسیله نقلیه بسته به مکان برچسب

قرارگیری تجهیزات در بالای وسیله نقلیه

در بسیاری از موارد از جمله کاربردهای عوارضی و کاربردهای ردیابی وسیله نقلیه بسته به این که این آنتن‌ها به چه شکل زاویه‌دار هستند از برپاسازی تجهیزات برای قرائت برچسب‌ها در قسمت جلو یا عقب خودرو استفاده می‌کنند.
آنتن‌های این بخش را می‌توان زاویه‌دار به جهت ورود یا خلاف‌جهت وسایل نقلیه‌ای که از آن‌ها عبور می‌کنند نصب کرد.
آنتن‌هایی که به جهت ورود وسایل نقلیه وارد نصب می‌شوند می‌توانند برچسب‌هایی که روی شیشه‌ها قرار دارند را قرائت کنند.
همچنین آنتن‌هایی که به جهت خروج وسایل نقلیه نصب می‌شوند،می‌توانند برچسب‌های RFID قرار گرفته بر روی پلاک را قرائت کنند.

تجهیزات RFID
قرارگیری تجهیزات در کنار وسیله نقلیه

این نوع از تنظیمات برای کاربردهایی مانند کنترل دسترسی و نمایندگی‌های فروش خودرو ایده‌آل هستند.
آنتن‌های نصب شده روی ستونها درهر طرف وسیله نقلیه به خوبی برای قرائت برچسب‌های شیشه جلو و یا برچسب‌های آویزان کاربرد دارند.
نصب آنتن‌ها در سمت چپ و راست وسایل نقلیه، درصورتی که تجهیزات به درستی تنظیم شده باشند میتواند امکان بهره‌مندی از کاربردهای این سیستم را امکان‌پذیر سازد.

آنتن RFID

آزمایش تجهیزات RFID جهت ردیابی وسایل نقلیه

به منظور انتخاب بهینه‌ترین نوع تنظیمات و قرارگیری تجهیزات، آزمایش و تست این تجهیزات با برچسب‌های مختلف، آنتن‌ها، زوایای آنتن‌ها و نوع قرائت‌گرها روشی ایده‌آل برای یافتن بهترین آثار برای هر محیط است؛
که در این موارد نقش یک ارائه دهنده خدمات مبتنی بر تکنولوژی RFID در پیاده‌سازی این تجهیزات به منظور جلوگیری از بوجود آمدن خطا بسیار پررنگ است.

سوالاتی در مورد سیستم کنترل، شناسایی و ردیابی وسایل نقلیه

در صورت عبور وسیله نقلیه، باز هم برچسب توسط تجهیزات RFID قرائت می‌شود؟
این موضوع به نوع کاربرد، محیط و نوع تجهیزات RFID بستگی دارد و گزارش شده‌است که برخی از این تجهیزات قادر به قرائت برچسب خودروهای با سرعت ۶۰ + کیلومتر بر ساعت نیز هستند.

محدوده مورد نیاز برای ردیابی وسیله نقلیه RFID چیست؟
برچسب‌های RFID قرارگرفته بر روی بدنه وسیله نقلیه و برچسب‌های آویزان معمولاً به طور معمول در حدود ۳ تا ۶ متر، متوسط دامنه قرائت دارند؛ اما محدوده قرائت به شدت به برچسب انتخاب‌شده بستگی دارد.
از آنجا که برچسب‌های پلاک به طور معمول بزرگ‌تر از برچسب شیشه جلو و یا برچسب آینه عقب هستند، می‌توانند بسته به برچسب بین ۳ تا ۱۵ متر محدوده قرائت داشته باشند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با ردیابی وسایل نقلیه با ما در ارتباط باشید

۰۲۱-۸۸۹۲۹۴۳۶
۰۲۱-۸۸۹۱۸۸۷۴

منبع: AtlasRFID

2 دیدگاه دربارهٔ «ردیابی وسایل نقلیه بوسیله RFID»

    1. سلام و احترام
      وقت شما بخیر
      بله، پارکینگ هوشمند هم جزء راهکارهای ماست.
      شما می‌تویند با ما در تماس باشید تا از جزئیات این راهکار مطلع شوید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن