جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
مقایسه rfid و بارکد

مقایسه RFID و بارکد

[tie_index]مقدمه[/tie_index][dropcap]RFID و بارکد[/dropcap] دو فناوری مختلف با کاربردهای متفاوت می باشند. لزوما نمی توان گفت که RFID از بارکد بهتر است. RFID و بارکد دو تکنولوژی تفاوت از یکدیگر هستند و کاربرد ها متفاوتی دارند. علی رغم این که ممکن است وظایف این دو فناوری در برخی حوزه ها نقاط مشترکی داشته باشد ، وجود برخی تفاوت ها نیز به اثبات رسیده است:

[tie_index]نوع فناوری استفاده شده[/tie_index]1. نوع فناوری استفاده شده جهت خواندن کدها:

یکی از مهمترین تفاوت های RFID و بارکد ،تبعیت کدهای میله ای از فناوری موسوم به ” خط دید ” است.این بدان معنی است که یک دستگاه اسکنر لازم است کد میله ای را ببیند تا بتواند آن را بخواند . بنابراین لازم است برای خواندن یک بارکد، کد مورد نظر در دید اسکنر قرار بگیرد. در نتیجه گاهی اپراتور ها معمولا مجبور هستند برای خوانده شدن بارکد ها، بسته ها را بچرخانند. در مقابل، شناسایی مبتنی بر RFID به “خط دید ” نیاز ندارد. تا زمانی که تگ های RFID در محدوده قابل قبول خوانایی ریدر باشند، امکان خواندن آنان وجود خواهد داشت.

[tie_index]آسیب پذیری[/tie_index]2. عدم امکان خواندن کدشناسایی در صورت بروز مشکل برای برچسب حاوی بارکد:

در صورتی که برچسب حاوی بارکد خراب، کثیف و یا پاره گردد، امکان پویش بارکد وجود نخواهد داشت. این وضعیت در رابطه با تگ های RFID صدق نخواهد کرد.

[tie_index]فقدان اطلاعات تکمیلی[/tie_index]3. فقدان اطلاعات تکمیلی:

بارکد های استاندارد صرفا” قادر به شناسایی محصول و تولید کننده آن می باشند و منحصر به فرد بودن کالا را تضمین نمی نمایند. به عنوان بارکدی که بر روی یک ظرف شیر وجود دارد همانند سایر کدهای موجود بر روی سایر محصولات مشابه همان تولیدکننده است. این کار،شناسایی محصولی را که تاریخ مصرف آن به اتمام رسیده است غیرممکن می سازد.

[tie_index]ماهیت خواندن کدها[/tie_index]4. ماهیت خواندن کدها:

امکان خواندن تعداد بسیار زیادی از تگ های RFID در یک زمان و بطور اتوماتیک و همزمان وجود دارد . این در حالی است که بارکد ها می بایست به طور دستی و یکی پس از دیگری خوانده شوند. تگ های RFID هر محصول دارای کد منحصر بفرد است و نه تنها تاریخ انقضا، بلکه ده ها مورد اطلاعات دیگر را نیز می تواند با خود به همراه داشته باشد.

[tie_index]استفاده آسان و قابلیت اعتماد[/tie_index]5. استفاده آسان و قابلیت اعتماد:

در سیستم های مبتنی بر فناوری RFID ، امکان خواندن تگ ها از مسافت بیشتری وجود دارد .همچنین درصد بروز خطاء در زمان خواندن کد کمتر از بارکد است.

[tie_index]در یک نگاه[/tie_index]اگر بخواهیم موارد بالا را در یک نگاه داشته باشیم٬ به صورت زیر در می آید:

[one_half]

RFID

[tie_list type=”checklist”]

  • عدم نیاز به دیده شدن توسط ریدر
  • مقامت بالا و توانایی خوانده شدن بعد از آسیب دیدگی
  • حاوی اطلاعات منحصر به فرد هر کالا
  • قابل اعتماد ٬ دقیق و اتوماتیک
  • سرعت بالا و خواندن چندین تگ در لحظه و همزمان
  • برد بالا ( مسافت خواندن بالا )

[/tie_list][/one_half]

[one_half_last]

بارکد

[tie_list type=”cons”]

  • مبتنی بر فناوری خط دید
  • آسیب پذیر در صورت پارگی یا مخدوش شدن
  • مشترک میان تعداد زیادی کالا
  • دستی و دارای خطا
  • سرعت پایین و زیاد به خوانده شدن تک به تک
  • برد پایین ( خوانده شدن از فاصله نزدیک )

[/tie_list]

[/one_half_last]

[tie_index]کدام بهتر است؟[/tie_index]در اینجا این سوال ممکن است پیش بیاید که با این قابلیت ها، آیا RFID جایگزین بارکد خواهد شد؟

جواب این سوال منفی است. این جایگزینی بسیار بعید است. بارکد ها ارزان هستند و برای برخی کار ها بسیار کارآمد هستند. از این رو، بارکد و RFID برای سال ها همگام خواهند بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن