جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
تحول دیجیتال

تکنولوژی RFID اولین قدم برای تحول دیجیتال

در مطلب هفته پیش در مورد تحول دیجیتال ، بیان کردیم که منظور از تحول دیجیتال چیست و چرا نباید آن را با صرفا دیجیتالی کردن تمام جوانب یک کسب و کار اشتباه گرفت. همان طور که بیان شد، تحول دیجیتال به معنی از بین بردن دیوار میان دو جهان واقعی و دیجیتال است. با انجام این کار، نرم افزار های کامپیوتری و هوش مصنوعی ( AI – Artificial Intelligence ) می توانند به شکل بی سابقه ای باعث افزایش کارایی کسب و کار ها شوند. تکنولوژی RFID ، پایه و اساسی است که تحولات دیجیتال موفق بر آن پایه گذاری می شوند.

حال ممکن است بپرسید چرا RFID این پایه و اساس است؟

[padding right=”10%” left=”10%”]

تکنولوژی RFID به شرکت ها این قابلیت را می دهد که بتوانند با توجه به اتفاقاتی که در دنیای واقعی شرکت آن ها روی می دهد، اقدام به جمع آوری حجم زیادی از اطلاعات به صورت دیجیتال نمایند. البته صرفا تکنولوژی RFID تنها راه جمع آوری این داده های دیجیتال بدون دخالت انسان نیست. داده ها می توانند توسط روش های دیگری همچون استفاده از دوربین ها، ربات ها و سنسور ها نیز جمع آوری شوند. این درحالیست که تگ های ارزان RFID ( که به نسبت دیگر روش ها از قیمت های کمتری برخوردار هستند ) را می تواند به صورت عمده به اشیا مختلف شرکت الصاق کرد و بدون نیاز به منبع انرژی از جابجایی آن ها مطلع شد. این امر به طور چمشگیری می تواند باعث بهبود روش تجارت شرکت ها شود.

شرکت خطوط هوایی دلتا امروز می تواند تاریخ انقضا ژنراتور های اکسیژن هواپیمای بویینگ 757 خود را در کمتر از دو دقیقه بررسی کند. این در حالیست که همین کار در گذشته تقریبا 8 نفر ساعت زمان می برد.

هواپیمایی دلتا ( Delta Air Lines ) یکی از مثال های خوب در این حوضه است. دلتا بیش از 240 هزار تگ RFID را بر روی ژنراتور های اکسیژن، جلیقه های نجات و تجهیزات اضطراری بیش از 800 هواپیمای خود نصب کرده است. در نتیجه این شرکت خطوط هوایی امروز می تواند تاریخ انقضا ژنراتور های اکسیژن هواپیمای بویینگ 757 خود را در کمتر از دو دقیقه بررسی کند. این در حالیست که همین کار در گذشته تقریبا 8 نفر ساعت زمان می برد. و این یعنی یک قدم به سمت تحول دیجیتال !
هواپیمایی دلتا در نهایت قصد دارد ( پس از کسب تاییدیه از اداره کل هواپیمایی فدرال آمریکا ) ریدر های RFID را در هواپیما های خود نصب کند تا بتواند به صورت زنده اطلاعات انقضا ژنراتور های اکسیژن را بدست بیاورد. این باعث می شود تا این شرکت بتواند به بهترین شکل برای جایگزینی ژنراتور ها برنامه ریزی کند، ژنراتور های مورد نیاز را خود را از قبل سفارش دهد و تعداد دقیقی از ژنراتور ها جدید را به هر فرودگاه برساند.

هم چنین این اطلاعات را می توان، با توجه به دیجیتال بودن، به راحتی با شرکت تامین کننده نیز به اشتراک گذاشت. از این رو، آن شرکت به خوبی می داند که چه زمانی و چه مقداری باید مواد اولیه سفارش دهد تا بتواند به موقع سفارشات هواپیمایی دلتا را تولید کند. از این رو در نهایت هواپیمایی دلتا می تواند با کمک هوش مصنوعی، ژنراتور های خود را سفارش دهد و آن ها را در همان فرودگاه هایی که مورد نیاز است به موقع تحویل بگیرد و بر روی هواپیما مورد نظر نصب کند.

میسیس بدون هیچ ترسی تمامی موجودی انبار خود را به صورت زنده در داخل وبسایت خود نشان می دهد. چرا که مطمئن است اگر سیستم نشان می دهد که یک عدد از کالایی خاص در شعبه ای موجود است، قطعا آن جنس موجود می باشد.

فروشگاه میسیس (Macy’s)، یکی از فروشگاه های زنجیره ای پوشاک، نیز از RFID برای از بین بردن دیوار میان دنیای فیزیکی و دیجیتال خود استفاده کرده است. این خرده فروشی، از تگ های RFID بر روی اکثر اجناس خود در فروشگاه هایش استفاده کرده است تا بتواند بر خلاف اکثر خرده فروشی ها، به سطح بالایی از اطمینان نسبت به موجودی خود برسد. اکثر خرده فروشی هایی که فروش آنلاین نیز دارند، تعداد موجودی اجناس خود در شعبه های فیزیکی را در وبسایت خود نشان نمی دهند. مگر اینکه از آن کالا به مقدار کافی در داخل انبار خود موجود داشته باشند. این در حالیست که میسیس بدون هیچ ترسی تمامی موجودی خود را به صورت زنده در داخل وبسایت خود نشان می دهد. چرا که مطمئن است اگر سیستم نشان می دهد که یک عدد از کالایی خاص در شعبه ای موجود است، قطعا آن جنس موجود می باشد.

شکستن دیوار دنیای واقعی و دیجیتال برای میسیس به این معناست که می تواند شعار ” آنلاین بخرید و در شعبه مورد علاقه خود تحویل بگیرید ” (Buy online, Pick up in store – BOPIS) را بدون هیچ دقدقه ای اجرایی کند. علاوه بر این، میسیس با استفاده از داده هایی که جمع آوری می کند، می تواند به اطلاعاتی مانند نسبت تعداد پرو شدن یک کالا به تعداد فروخته شدن آن برسد و با استفاده از آن تصمیمات بازاریابی دقیق تری اتخاذ کند. هم چنین میسیس می تواند با استفاده از هوش مصنوعی و اطلاعاتی مانند جمعیت محلی و الگو های هواشناسی به استراتژی های تجاری حرفه ای تری دست یابد.

استفاده از دوربین و آنالیز تصاویر ویدئویی نیز می تواند به فروشگاه های مانند میسیس کمک کند تا همانند آمار کلیک های وبسایتشان که قابل جمع آوری است، آمار دقیقی از رفتار مشتریان داخل شعب مختلف نیز بدست بیاورند. در نتیجه با ترکیب کردن دو تکنولوژی RFID و آنالیز تصویری با یکدیگر، به اطلاعاتی از فروشگاه های فیزیکی برسند و فروشگاه ها را به گونه بی سابقه ای بهینه سازی کنند.

در اکثر موارد، تکنولوژی RFID روش ارزانی است که به شرکت ها این امکان را می دهد که با کمترین هزینه و به صورت زنده اقدام به جمع آوری اطلاعات دیجیتال از تمام وقایع دنیای فیزیکی کسب و کار خود بپردازند. و این به نوبه خود، به آن ها کمک می کند تا با ترکیب این داده ها با تکنولوژی های دیجیتال و هوش مصنوعی، به فواید بزرگی دست یابند.

در قسمت سوم و پایانی از سری مقالات تحول دیجیتال، درباره چگونگی جمع شدن تکنولوژی های مختلف مانند هوش مصنوعی، اینترنت اشیا (Internet of Things – IOT) و بینایی ماشین در تحول دیجیتال صحبت می کنیم.

[/padding]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن