جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

RFID در زمره فن آوری های نو آورانه و تحول آفرین در دنیا

نوآوری تحول آفرین (Disruptive innovation) نوعی از نوآوری است که سبب ایجاد یک بازار جدید و تحول در بازار می‌شود. البته این طور نیست که همه انواع نوآوری از نوع تحول آفرین باشند. در واقع ممکن است یک نوآوری بسیار پیشرو و متفاوت باشد، ولی تحول آفرین نباشد،به گزارش مجله فناوری های توان افزا و پوشیدنی در طی ۲۰ سال اخیر فناوری ها و محصولاتی روی کار آمد که زندگی و کار ما را تغییر داد.

در مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی،۳۱ فناوری تحول‌آفرین در طی دو دهه گذشته آورده شده است که از جمله آن ها تکنولوژی RFID است که درباره آن چنین آمده است:

برچسب های  RFID

برچسب‌های RFID مانند فناوری اینترنت چیزها دنیای دیجیتال را به دنیای واقعی متصل کرد. این برچسب‌های کوچک به سامانه‌های الکترونیکی اجازه می‌دهند که موقعیت برچسب‌ها را ردیابی کنند. نخستین اختراع مربوط به RFID در سال ۱۹۸۳ ثبت شد اما در سال‌های اخیر این برچسب‌ها در همه‌جا از جمله پرداخت الکترونیکی عوارض گسترش یافتند. پرداخت الکترونیکی عوارض (Electronic Toll collection) یک روش برای اخذ عوارض بزرگراه‌ها و جاده‌ها است به طوری‌که خودرو در محل عوارضی توقف نکرده و مبلغ عوارضی به طور الکترونیکی از حساب وی کسر می‌شود. سیستم ETC، با استفاده از تجهیزات الکترونیکی مانند برچسب‌های RFID خودرو را شناسایی می‌کند.

همچنین از تراشه‌های RFID برای حیوان‌های خانگی نیز استفاده می‌شود تا صاحب حیوان خانگی بتواند او را ردیابی کند. از کاربردهای رایج این فناوری تحول‌آفرین می‌توان فروشگاه‌های خرده‌فروشی را نام برد. همه کالاها برچسب دارند تا موجودی کالا مشخص شود و همچنین از لحاظ امنیتی درصورتی که هزینه‌ی کالایی پرداخت نشده باشد در خروجی فروشگاه هشدار می‌دهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن