جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
RFID در صنعت هوایی

RFID در صنایع هوایی

RFID در صنایع هوایی

صنایع هوایی نیز از جمله صنایعی است که تکنولوژی RFID  و راهکارهای مبتنی بر آن کاربردهای بسیاری زیادی دارند؛
RFID در صنایع هوایی در بخش‌های مختلف شرکت‌های هواپیمایی می‌تواند تاثیر بسزایی در بهبود فرایند‌ها داشته باشد.

RFID به معنای شناسایی از طریق امواج رادیویی و شامل سه جزء اصلی قرائت‌گر، آنتن و تگ RFID است؛ این تکنولوژی به منظور جمع‌آوری مکانیزه اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شرکت‌های هواپیمایی بزرگی در دنیا از جمله ایرباس و بوئینگ از راهکارهای مبتنی بر تکنولوژی RFID بهره می‌برند؛
به طور مثال به کارگیری از تکنولوژی RFID در بازرسی تجهیزات ضروری هواپیما، باعث کاهش ۸۰ درصدی زمان بازرسی شده و همچنین زمان بارسی ژنراتورهای اکسیژن را تا ۹۹ درصد کاهش می‌دهد.

در صنایع هوایی، بوئینگ به صورت انحصاری با FUJITSU و یک شرکت هواپیمایی در ایالات متحده آمریکا کار کرده است و اولین سیستم شناسایی مبتنی بر تکنولوژی RFID را در صنایع هوایی، ارائه کرده و توسعه داده است.

RFID در صنعت هوایی

این سیستم می‌تواند چالش‌های موجود در زمینه نگهداری و تعمیرات را برطرف کرده و در عین حال با دسترسی آسان به تاریخچه‌های نگهداری و تعمیرات، هزینه‌های عملیاتی هواپیمایی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

اپراتورها با بهره‌مندی از تکنولوژی RFID در سیستم نگهداری و تعمیرات هواپیما،می‌توانند تعمیرات و نگهداری زمان‌بر را حذف کرده و دسترسی دقیق به تاریخ‌ها و اطلاعات بازرسی را فراهم کنند.
سیستم راه‌حل‌های یکپارچه RFID که توسط بوئینگ ارائه شد؛ به منظور شناسایی خودکار، ردیابی و مدیریت قطعات بحرانی و حیاتی هواپیما استفاده می‌شود.
این یک راه‌کار جامع و یکپارچه برای بهبود فرایندهای نگهداری و تعمیرات است که می‌تواند به خطوط هوایی کمک کند تا کارایی و عملکرد خود را بهبود بخشند.

راه‌حل‌های یکپارچه مبتنی بر RFID در صنایع هوایی ، بر روی پنج حوزه اصلی در این صنایع متمرکز شده‌اند؛

  • بازرسی تجهیزات ضروری هواپیما مانند جلیقه‌های نجات و  ژنراتورهای اکسیژن
  • مدیریت تعمیرات و نگهداری قطعات هواپیما
  • مدیریت هوشمند انبار
  • مدیریت هوشمند اموال
  • مدیریت هوشمند بارها
  • مدیریت هوشمند ابزارها

RFID در صنایع هوایی |‌ بازرسی تجهیزات ضروری هواپیما

استفاده از تکنولوژی آر اف آی دی در بازرسی تجهیزات ضروری هواپیما مانند جلیقه‌های نجات و ژنراتورهای اکسیژن، می‌تواند دقت بازرسی را افزایش و زمان بازرسی را تا حد قابل توجهی کاهش دهد.

به عنوان مثال؛ استفاده از تکنولوژی RFID در صنایع هوایی و در بازرسی ژنراتورهای اکسیژن می‌تواند زمان بازرسی این ژنراتورها را تا ۹۹ درصد کاهش دهد.
همچنین استفاده از این تکنولوژی می‌تواند موجودی مازاد ژنراتورهای اکسیژن را بیش از ۵۰ درصد کاهش دهد و در نتیجه طول عمر ژنراتورها را تا ۲۰ درصد افزایش دهد.

RFID در صنایع هوایی | مدیریت تعمیرات و نگهداری قطعات هواپیما

به کارگیری تکنولوژی آر اف آی دی در زمینه تعمیرات و نگهداری تجهیزات و قطعات هواپیما، هزینه‌ها و زمان بازرسی را کاهش می‌دهد، عملیات تعمیرات و نگهداری فشرده قطعات را حذف می‌کند و دسترسی آسان به اطلاعات دقیق در زمینه تاریخچه‌های نگهداری و تعمیرات را فراهم می‌آورد.

کارشناسان تعمیرات و نگهداری هواپیما با در اختیار داشتن این تکنولوژی و دسترسی به تاریخچه اطلاعات قطعات در برچسب‌های RFID می‌توانند در کمترین زمان ممکن عملیات تعمیرات و نگهداری را انجام دهند.

RFID در صنایع هوایی | مدیریت هوشمند ابزارها

مدیریت ابزارهای ارسالی به بخش‌های مختلف و همچنین عملیات نگهداری و تعمیرات این ابزارآلات بسیار حائز اهمیت بوده و دارای پیچیدگی‌های خاصی است؛
بهره‌مندی از این تکنولوژی به ساده‌سازی این عملیات‌ها کمک بسزایی می‌کند.

RFID در صنایع هوایی | مدیریت هوشمند انبار

از جمله سایر راهکارهای RFID مورد استفاده در شرکت‌های هواپیمایی می‌توان به مدیریت انبار قطعات مبتنی بر این تکنولوژی به منظور سهولت در انبارگردانی اشاره نمود.

انبارگردانی در انبار قطعات، با توجه به تعدد و تنوع قطعات موجود، فعالیت زمان‌بر و پیچیده‌ای است؛
پیاده‌سازی صحیح راهکار انبارداری مبتنی بر RFID، این امکان را ایجاد می‌کند تا این فرایند به خوبی صورت گیرد.

RFID در صنایع هوایی | مدیریت هوشمند اموال

همچنین اموال‌داری هوشمند نیز از راهکارهای مبتنی بر تکنولوژی RFID است که می‌تواند به منظور  نظارت و توزیع بهینه اموال در شرکت‌های هواپیمایی پیاده‌سازی شود.

RFID در صنایع هوایی | مدیریت هوشمند بارها

کنترل و مدیریت بارها و وسایل موجود در هواپیما همواره از مسائل مهم این صنعت است؛ با بهره‌مندی از تکنولوژی آر اف آی دی و اختصاص کد‌های منحصر به فرد به هریک از این بارها می‌توان مدیریت این بخش را ساده‌سازی نمود.

این حوزه‌ها بر اساس نظر کارشناسان شرکت هوایی بوئینگ و سایر شرکتهای هواپیمایی در مورد نیازهای عملیاتی خطوط هوایی در طی فرایند توسعه سیستم یکپارچه راه حل RFID انتخاب شده‌اند؛
از جمله سایر مواردی که با داشتن تکنولوژی RFID در صنایع هوایی می‌توان فرایندهای مرتبط با آن را ساده‌سازی نمود:

  • مدیریت موارد مصرفی مورد نیاز در هواپیما
  • مدیریت اجزای قابل تعمیر
  • تعمیر ساختار و مدیریت بدنه هواپیما
  • موارد اساسی کابین

موارد اساسی کابین مانند روکش‌های صندلی، لوازم بهداشتی، پنل های کف و غیره  از جمله مواردی هستند که می‌بایست قبل از هر سفر با هواپیما بررسی شوند؛ از آنجایی که این کار زمان بر است، معمولا این کار یا انچام نمی‌شود و یا با دقت بالایی صورت نمی‌گیرد.

استفاده از تکنولوژی RFID در مدیریت این موارد می‌تواند سرعت بازرسی و دقت را افزایش دهد تا چک شود که هر یک از موارد اساسی کابین هواپیما در هواپیما موجود است یا خیر.

RFID در صنایع هوایی به عنوان یک راهکار

در حالت کلی، اگر بخواهیم RFID را به عنوان راهکاری در نظر بگیریم که مساله‌ای مشخص را حل می‌کند؛
بخش بازرسی تجهیزات ضروری هواپیما و بخش تعمیرات و نگهداری قطعات هواپیما از جمله مهم‌ترین مواردی هستند که تکنولوژی RFID واقعا مساله آن‌ها را برطرف ساخته و کمک زیادی در بهبود فرایندهای آن‌ها می‌کند.

نظرات خود را در خصوص این راهکار با ما در میان بگذارید و برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

6 دیدگاه دربارهٔ «RFID در صنایع هوایی»

    1. سلام خدمت شما
      بله دقیقا همینطور هست که شما میفرمایید؛ هوشمند سازی می‌تواند باعث پیشرفت کارخانه‌جات و صنایع مختلف مخصوصا بخش زنجیره تامین و انبار شود.

    1. سلام خدمت شما
      وقت بخیر
      بله راهکارهای متفاوتی در این حوزه وجود داره؛ برای آگاهی از این راهکارهای پیشنهاد میکنیم این مقاله را مطالعه بفرمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن