جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

RFID در مقیاس کوچک

یافتن دلیل مرگ زنبورها با چیپ الکترونیکی

سیناپرس: دانشمندان برای یافتن دلیل کاهش بی رویه تعداد زنبورهای عسل دست به دامن فناوری شده اند و با استفاده از ردیاب های ویژه ساخت شرکت اینتل و نصب آنها بر روی بدن زنبورها به دنبال یافتن عوامل این پدیده هستند.

یکی از نگرانی های زیست محیطی که در چند سال اخیر بی پاسخ باقی مانده است این است که کلونی های زنبور عسل های وحشی جهان به نحو قابل توجهی در حال کاهش هستند. به همین منظور محققان استرالیایی در حال کار کردن بر روی یافتن عواملی هستند که منجر به مرگ دسته جمعی زنبور های عسل می شود. این پدیده که از سوی دانشمندان به نام اختلال فروپاشی کلنی شناخته می شود، اثری بسیار نامناسب بر روی ساختار تولید عسل در جهان دارد.

 این گروه از محققان به منظور انجام این کار زنبور های سالم را مجهز به یک چیپ الکترونیکی کردند. این چیپ ها مجهز به باتری بودند که می توانست با استفاده از لرزش و ارتعاشات زنبور الکتریسیته تولید کند. این محققان برای نظارت بر هر ۵۰ چیپ از سیستمی استفاده می کردند  که مجهز به یک پردازنده سری اتم از شرکت اینتل، ۱ گیگابایت رم، ۵ گیگابایت حافظه داخلی، شبکه بی سیم از نوع وای فای و سامانه ارتباطی بی سیم بلوتوث دو بانده بودند. محققان هم اکنون با استفاده از این روش موفق شده اند تا ۱۰ هزار زنبور را ردیابی کنند.

این سیستم می تواند تاثیر عوامل استرس زا از جمله بیماری، آلودگی هوا، آلودگی آب، آفت کش ها و آب و هوای سخت را بر روی حرکات زنبور ها و توانایی گرده افشانی آنها را بررسی کند. از آن جایی که رفتار زنبورها بسیار قابل پیش بینی است دستگاهی که بتواند حرکات آنها را ردیابی کند می تواند عواملی که موجب بیماری و مرگ آنها می شود را نیز پیدا کند.

به این ترتیب به احتمال فراوان می توان با ردیابی عوامل منتهی به مرگ زنبورها به سراغ منبع این عوامل رفته و محیط را برای ادامه حیات این موجودات بهینه سازی کرد.

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن